کتابخانه و موزه ملی ملک الگوی کتاب‌داری و موزه‌داری است

در پیام رئیس جمهور به آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت حاج‌حسین ملک مطرح شد

کتابخانه و موزه ملی ملک الگوی کتاب‌داری و موزه‌داری است

آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج‌حسین‌آقا ملک، چهره ماندگار وقف، عصر دیروز در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.

حاج حسین ملک در کار خود ممتاز است
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در پیامی به این همایش ضمن تمجید از شخصیت این واقف نیک‌اندیش، گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک می‌تواند بیش از گذشته به‌عنوان الگویی اثرگذار در زمینه‌های کتاب‌داری و تمهید امکانات مورد نیاز برای محققان و توسعه گنجینه‌های نفایس و موزه‌داری ایفای نقش کند. 
به گزارش آستان‌نیوز، در پیام رئیس‌جمهور به این همایش آمده است: 98سال پیش مردی از تبار متمکنان و بازرگانان، بازرگانی فرهنگی را انتخاب و در این مسیر مایملک خود را نثار و به‌تعبیر قرآن با اموال خویش تجارت بی‌زیان و بی‌زوال را برگزید و در محفل همتایان خویش ستاره‌ای درخشان شد. عشق او به ترقی معارف اسلامی و حفظ سلامتی مردم که به‌عنوان کلیدواژه اصلی در وقف‌نامه‌ها به‌کار رفته است توأم با ایثار و پذیرفتن هزینه بسیار و به‌دور از هر چشم‌داشتی بوده است. 
آیت‌الله رئیسی در ادامه این پیام گفته است: این‌جانب با تتبعی که در احوال واقفان و نیکوکاران داشته‌ام، حاج‌حسین ملک را در کار خود ممتاز یافته‌ام. البته در این میان نقش تولیت محترم آستان قدس رضوی در حفظ، پویایی و توسعه موقوفات و فعالیت‌های فرهنگی مورد نظر واقف ستودنی است. برگزاری آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت این انسان خیر تشکری مضاعف را می‌‌طلبد. با توجه به شناختی که از مجموعه موقوفات آن مرحوم دارم، بر این باورم که کتابخانه و موزه ملی ملک می‌تواند بیش از گذشته به‌عنوان الگویی اثرگذار در زمینه‌های کتاب‌داری و تمهید امکانات مورد نیاز برای محققان و توسعه گنجینه‌های نفایس و موزه‌داری ایفای نقش نماید و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در راستای روان‌سازی دسترسی محققان به نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های خطی پیشگام باشد. 
وی تصریح کرده است: از تمامی برگزارکنندگان به‌ویژه تولیت محترم آستان قدس رضوی و شرکت‌کنندگان در این برنامه مؤثر در ترویج فرهنگ نیکوکاری تشکر می‌نمایم. 

وقف در نهاد بشری معنایی ویژه و متعالی دارد 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم گفت: وقف در نهاد بشری معنای ویژه و نیت متعالی دارد. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی افزود: زمان به‌سرعت در حال تغییر است و شایسته است کتابخانه ملک و مخزنی که در این کتابخانه موجود است به شبکه جهانی متصل شود و به‌زودی شاهد راه‌اندازی نخستین کتابخانه مخزنی این مجموعه باشیم و بتوانیم خدمات مناسب و درخوری به دانشجویان، پژوهشگران و دانش‌آموزان ارائه دهیم. 

اهتمام ماعمل به نیات واقفان نیک‌اندیش است 
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج‌حسین‌آقا ملک گفت: اهتمام آستان قدس رضوی همواره عمل به نیات واقفان نیک‌اندیش است. 
مالک رحمتی با بیان اینکه متأسفانه بزرگ‌مرد تاریخ وقف حاج‌حسین ملک به‌درستی به جامعه معرفی نشده است، گفت: برپایی این بزرگداشت با محوریت معرفی و شناسایی این واقف بزرگ و فرهنگ‌دوست تدارک دیده شده است. 
وی افزود: مرحوم حاج‌حسین‌آقا ملک نیت بسیار هوشمندانه‌ای در وقفیات خود داشته است که با دقت بر ابعاد نیات آن مرحوم، با مجموعه‌ای از مبانی عملی و نظری در حوزه‌های فرهنگی و دینی مواجه می‌شویم. 
به گفته وی، می‌توان تبیین تربیت اسلامی را در دو کلمه روح سالم در جسم سالم خلاصه کرد که حاج‌حسین ملک این دو بال را برای رشد و پرورش انسان درک کرد و در این راه مال و ثروت خود را بخشید. 
مالک رحمتی ادامه داد: از همین رو تعداد کثیری از وقف‌نامه‌ها صرف بیمارستان‌ها و امور درمانی شده است؛ مردم پس از درمان نیازمند یک فکر سالم هستند که این فکر توسط کتاب که هویت و تاریخ و فرهنگ ماست تأمین می‌شود. در واقع موزه‌داری و نگهداری و حفاظت از اشیای تاریخی جزئی از هویت ما هستند. 
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این هویت ماست که ما را به تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی گره می‌زند، گفت: برخی از حکومت‌های جعلی به‌دنبال هویت هستند چون اگر هویت بسازند می‌توانند تمدن داشته باشند، اما اگر امروز ما از تمدن نوین ایرانی‌اسلامی سخن به میان می‌آوریم، پایه‌های آن در همین موزه‌ها و کتابخانه‌ها و در سه‌هزار جلد آثار نفیس تاریخی و کتاب‌های خطی بی‌نظیری نهفته که در این مجموعه موجود است. 
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما در این دوره جدید بر اساس منویات تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم به‌عنوان امانتداران وقف، به انجام کلمه‌به‌کلمه وقف‌نامه‌ها و نیت واقفان اهتمام بورزیم و البته خداوند را نیز شاکریم که در این مدت تلاش کرده‌ایم این تکلیف و امانتداری را به بهترین نحو اجرا کنیم. 
رحمتی گفت: موزه ملک با مجموعه خدماتی که ارائه می‌دهد، در شمار پیشرفته‌ترین و به‌روزترین موزه‌های کشور به‌حساب می‌آید. ما در این مجموعه دسترسی الکترونیک به آثار را داریم که در نوع خود بی‌نظیر است. در واقع نکوداشت واقعی حاج‌حسین ملک همین است که ارائه خدمات در موقوفات آن مرحوم همواره در مسیر توسعه و پیشرفت باشد. 
وی افزود: سیاست بعدی ما در کنار حفظ نیات واقف، ارائه خدمات کیفی و کمی است. اگر بتوانیم این موقوفه را از طریق ارائه خدمات به دنیا معرفی کنیم می‌توانیم به توسعه فرهنگ وقف کمک کنیم و در این راستا اگر موقوفات ملک را پویا، بانشاط و با رویکردهای دانش‌پایه مدیریت کنیم، تبلیغ عملی وقف است که در این خصوص جای کار بسیاری وجود دارد. 
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی توجه به توسعه وقف فرهنگی را از دیگر سیاست‌های جدید آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: توسعه موقوفات از جنس موقوفات حاج‌حسین ملک در تبیین و ترویج وقف فرهنگی و علمی به ما کمک می‌کند که متأسفانه در این حوزه آن طور که باید کار نشده است. 
وی یادآور شد: همه چیز در این دنیا از بین رفتنی است اما تنها مقوله‌ای که از بین نمی‌رود و ماندگار خواهد بود وقف است. اگر این مقوله مهم را که برای دنیای کنونی حرف دارد به‌درستی ترویج کنیم، تحول اساسی در عرصه فرهنگی و خدماتی کشور به‌وجود می آید؛ در واقع وقف یک کارخانه تولید بین نسلی است و نسل انسان را تکان می‌دهد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه