روایتی از ارادت نقاش نسل اول انقلاب به آستان حضرت رضا(ع)

در پی درگذشت حبیب‌الله صادقی

روایتی از ارادت نقاش نسل اول انقلاب به آستان حضرت رضا(ع)

حبیب‌الله صادقی نقاش صاحب‌نام و پیشکسوت روز گذشته 5 مرداد ماه بر اثر بیماری درگذشت.


​​​​​​​ صادقی از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی و هنرمندان نسل اول آن بود که تأثیر بسزایی در شکل‌گیری و جهت‌دهی به هنرهای تجسمی پس از دوران انقلاب داشت و از همان عنفوان جوانی و در بحبوبه انقلاب با برپایی نمایشگاه‌های متعدد در حسینیه ارشاد با همراهی دوستان و همفکران خود به دنبال ترجمانی ذهنی و تصویری از انقلاب بود. صادقی عشق و ارادتی مثال‌زدنی به اهل بیت(ع) داشت و در یکی از گفت‌وگوهایش با روزنامه قدس عنوان کرده بود؛ «به توصیه مادر مرحومم ـ که ‌گفته بود اگر اجازه دادم هنر بخوانی برای این است که نوکری اهل بیت(ع) را بکنی ـ من هر سال شام غریبان طرح تابلویی را شروع می‌کنم و تا اربعین آن را به پایان می‌رسانم و این توفیق را داشته‌ام که در این ۲۸سال، طراحی کنم و در حال حاضر نیز ۲۸تابلو در گنجینه شخصی خودم دارم. این‌ها در واقع صحنه‌های دیده نشده از داستان عاشوراست که به تصویر کشیده شده است». 
صادقی گفته بود تا زمانی که زنده هستم این مجموعه در اختیار خودم است و پس از آنکه به دیار باقی شتافتم هدیه من به موزه آستان مقدس حضرت رضا(ع) خواهد بود.
وی همچنین ارادت قلبی و عمیقی به حضرت امام(ره) داشت و همان طور که خودش بارها به آن اشاره کرده در اوایل انقلاب با ایشان دیداری داشته که همین اتفاق منجر به خلق چندین تابلو ارزشمند با محوریت امام(ره) شده بود. یکی از مشهورترین تابلوهای زنده‌یاد صادقی «هجران» نام دارد که روایتی از روز رحلت و مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) است که شهرتی جهانی یافت. این هنرمند نامدار تا روزهای پایانی عمر مشغول کار بود و در موزه هنرهای فلسطین مشغول خلق تابلویی بزرگ با موضوع تاریخ انقلاب بود که به قهرمانان و دلیرمردانی همچون سردار سلیمانی می‌پرداخت.  
گفتنی است مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر این هنرمند ساعت 9:30 صبح روز شنبه 8 مرداد ماه برگزار خواهد شد. 

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه