کشت برنج در اصفهان به یک پنجم رسیده است

کشت برنج در اصفهان به یک پنجم رسیده است

اصفهان  

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان سطح کشت برنج در این استان در یک دهه اخیر به دلیل کمبود شدید منابع آبی و توصیه‌های ترویجی کشاورزی به یک پنجم گذشته رسیده است.


پیمان فیروزنیا افزود: در سال‌های گذشته که منابع آبی منطقه وضعیت بهتری داشت حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت برنج می‌رفت؛ اما این رقم اکنون به حدود 4 هزار هکتار می‌رسد.
وی دلیل کاهش سطح زیر کشت فعلی را افت منابع آبی و توصیه‌های ترویجی کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اینکه کشت و برداشت برنج سود زیادی پیدا کرده، برخی کشاورزان را ترغیب نموده که در زمین‌های کشاورزی حتی نه‌ چندان بزرگ به کشت آن بپردازند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: برخی اراضی کشاورزی نیز از لحاظ ارتفاع پایین‌تر از سطوح دیگر است و از آنجا که کشت برنج مستلزم اجرای روش غرقابی است بنابراین به‌ غیر از آن نمی‌توان محصول دیگری کشت کرد.
فیروزنیا افزود: از هر هکتار در استان اصفهان ۶تن شَلتوک بدست می‌آید. در صورتی‌ که از هر هکتار 4 تُن برنج برداشت شود، میزان کل برداشت از مزارع استان افزون ‌بر ۱۶ هزار تن است.
وی با اشاره به اینکه کشت برنج برخلاف دیگر محصولات کشاورزی در ابعاد کوچک از مزارع نیز مقرون به‌ صرفه است، تصریح کرد: برخی از کشاورزان، کشت این ماده غذایی را در سطح محدودتر از اراضی و به‌ عنوان مصرف شخصی تولید می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه