دستور عدلیه به شهرداری برای پایان کابوس‌های یک خانواده

با انتشار گزارش قدس، صدای یک مظلوم به دادستان شهر رسید

دستور عدلیه به شهرداری برای پایان کابوس‌های یک خانواده

پس از انتشار یک گزارش که در آن دادخواهی یک شهروند منتشر شد، دادستانی مشهد به ماجرا ورود کرد و پیگیری پرونده زندگی در ساختمان ناایمن یک خانواده در دستور کار قرار گرفت.


نخستین روز تیرماه سال جاری بود که گزارشی باعنوان «خوابیدن با کابوس آوار» در روزنامه قدس منتشر و به صورت مشروح به موضوع بی‌تفاوتی برخی مسئولان شهری به گلایه‌های یک زن پرداخته شد که دادش را تا به امروز هیچ کجا نشنیده و یا اگر هم شنیده بودند اعتنایی به خواسته‌های او نداشتند.

یادآوری رنج‌آور ماجرای کابوس آوار
در این گزارش اشاره شد: خانمی حدود 60 ساله‌ با راهنمایی‌های یکی از همکاران سابق روزنامه به سراغ ما آمده تا شاید دادش را به گوش کسانی برساند که او و بچه‌هایش را از کابوس مرگ نجات دهند. او با پلاستیک بزرگی از مدارک و مستندات روایت تلخی را بازگو می‌کند که بغض هر شنونده‌ای را تحریک می‌کند.
این زن با دو فرزند جوانش در یک خانه فرسوده در منطقه 9 شهرداری مشهد زندگی می‌کند. چند سال قبل همسایه آن‌ها بدون گرفتن هرگونه مجوزی اقدام به ساختن یک طبقه روی خانه قدیمی خودش می‌کند و نه تنها استحکام بنای خودش را تقویت نمی‌کند که تیرهای سقف طبقه مازاد را روی دیوار متعلق به ملک این زن می‌گذارد.
هنوز گلایه‌ها از این اقدام به پایان نرسیده که همسایه طمعکار طبقه دیگری هم به بنای خلاف خود اضافه می‌کند و این بار برای آنکه ظاهر سازه را اندکی ایمن نشان دهد چند قطعه قوطی پروفیل را بدون آنکه فنداسیونی وجود داشته باشد روی دیوار قرار داده و طبقه دوم خلاف را هم می‌سازد.
با افزایش باری که روی خانه این زن وارد شده ترک‌های متعددی در نقاط مختلف خانه ایجاد و کابوس آوار خانه هم به ترس‌های قبلی اضافه می‌شود.
با شکایت این شهروند تنها و بی‌پناه، کارشناسان رسمی دادگستری پس از بازدید به صراحت اقدام‌های صورت گرفته را تخلفی آشکار و مرگبار می‌دانند و در نظریه صادر شده به صراحت آمده است: ترک‌های ایجاد شده در کف و سقف پذیرایی و اتاق ملک خواهان علاوه بر فقدان استحکام بنا و عدم اجرای مقررات ملی ساختمان، از دیگر عواملی که منجر به تشدید ترک‌ها و نشست قسمتی از ساختمان خواهان شده اقدام خوانده (همسایه) است که بر اثر ساخت غیراصولی طبقه دوم با ایجاد فشار غیرمتعارف روی ساختمان خواهان به‌خصوص در محل نصب قوطی‌ها این فشار تشدید شده است. همچنین در خصوص تعرض تیرآهن‌های منزل خوانده به دیوار خواهان، خوانده با ایجاد اسکلت غیرفنی و بدون مجوز و غیراستاندارد سعی در رفع مزاحمت کرده ولی با توجه به رعایت نکردن کامل اصول مهندسی و مسائل فنی و قدمت منزل خواهان، برای رفع تعرض و جلوگیری از بروز خسارت‌های آتی تمهیدات احتمالی باید صورت گیرد.
علاوه بر نظریه کارشناسان رسمی دادگستری، ناظران آتش‌نشانی هم پس از بازدید، گزارش مشابهی داده و بر خطرآفرین بودن سازه تأکید می‌کنند. حتی گروه دیگری از مهندسان سازه هم از این محل بازدید می‌کنند و آن‌ها هم بر این باورند که اقدام‌های صورت گرفته از سوی فرد متخلف موجب ناایمن شدن منزل این زن و حتی بنای خود او شده، چراکه ساختمان دو طبقه ساخته شده دارای فنداسیون نبوده و کاملاً غیر فنی ساخته شده است. سرانجام با پیگیری‌های این زن اواسط سال99 حکم قلع بنا صادر می‌شود و در حکم صادره به صراحت آمده است با توجه به اینکه تخلف نامبرده برخلاف اصول شهرسازی است، بنابراین مستنداً به تبصره یک ماده 100 قانون شهرداری رأی به قلع طبقه‌های جداکننده و تقلیل واحدها به تعداد مجوز در مدت 14 روز از تاریخ ابلاغ رأی صادرمی شود.پیگیری‌های این زن از تاریخ یاد شده همچنان ادامه دارد اما گویی به گفته خودش مدیران یا متولیان اجرای این حکم او را نمی‌بینند و حرف‌هایش را نمی‌شنوند. می‌گوید: بارها و بارها به قسمت‌های مختلف مراجعه کرده‌ام و همه با شنیدن موضوع و دیدن مستندات حق را به من می‌دهند اما اقدامی نمی‌کنند انگار همه منتظرند من و بچه‌هایم و حتی ساکنان همین خانه ناایمن ساخته شده که مستأجران بی‌خبر از ماجرا هستند زیر آوار بمانیم، آن وقت به سراغ ما بیایند.

دادستان مشهد نگران از ماجرا
پس از انتشار این ماجرا بود که مطلع شدیم دادستان مشهد که یکی از کارهای روزانه‌اش بررسی اخبار و گزارش‌های میدانی خبرنگاران شهر است، با دیدن این گزارش تأسفبار که هر لحظه امکان وقوع یک حادثه تلخ در آن متصور بود، به موضوع ورود کرده و زیر گزارش چاپ شده در روزنامه قدس دستور پیگیری ماجرا را صادر کرده است.
از همین رو ماجرا را از قاضی محمدحسین درودی، دادستان مرکز خراسان رضوی پیگیری کردیم که وی در این زمینه گفت: موضوع برای بررسی دقیق‌تر ابعاد آن، به دادسرای ویژه زمین و مسکن(ناحیه 7) ارجاع شده و در اختیار معاون دادستان قرار گرفته است.

معاون دادستان پیگیر حق یک مظلوم
چند روزی منتظر می‌مانیم تا رویه اداری و قضایی پرونده کمی پیش برود. پس از آن، روز گذشته برای پیگیری و اطلاع از چند و چون ماجرا راهی دادسرای ناحیه 7 مشهد شدیم.لحظاتی بعد مشخص می‌شود معاون دادستان با دیدن مستندات موجود، دستور قاطعی خطاب به مسئولان شهرداری منطقه 9 مشهد می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد هرچه سریع‌تر اقدام‌های قانونی در این مسیر صورت گیرد.
قاضی فرزاد بهشتی توندری، معاون دادستان مشهد درخصوص پیگیری‌های صورت گرفته به خبرنگار قدس گفت: پس از صدور دستور دادستان مشهد، به سرعت پیگیری ماجرا آغاز و در همین راستا دستوری خطاب به شهرداری منطقه 9 مشهد صادر شد که در متن آن اشاره شده بود اگر مالک زمین و شاکی پرونده رأی قلع دارد باید موضوع در اولین جلسه کمیسیون مربوط مطرح و به نظر برسد، بعد هم رأی اجرا شود. 

برخورد با متخلفان احتمالی
معاون دادستان مشهد تصریح کرد: این ماجرا نیز در دست بررسی است که اگر رأی قلعی در اختیار شاکی پرونده است چرا تا به امروز اجرایی نشده و اگر کوتاهی در این زمینه صورت گرفته باشد بی‌تردید برخورد قاطعی با عاملان آن صورت خواهد گرفت. وقتی صحبت‌های معاون دادستان مشهد در این زمینه شنیده شد، دایره پیگیری‌ها را گسترده‌تر کردیم و مشخص شد متأسفانه از زمان صدور دستور، کار در شهرداری منطقه 9 مشهد به کندی پیش می‌رود، دستور معاون دادستان نیز به واحد حقوقی شهرداری منطقه ارجاع شده است که می‌طلبد مسئولان شهرداری در این منطقه برای پیشگیری از حادثه‌ای تلخ هرچه سریع‌تر دستور معاون دادستان مشهد را اجرا کنند و نتیجه را به اطلاع این مقام ارشد قضایی برسانند.

خبرنگار: عقیل رحمانی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه