ساماندهی پلتفرم‌های نمایش به سبک ساترا

برخورد بازدارنده در مقابل تخلفات و حمایت از رسانه‌های قانونمند

ساماندهی پلتفرم‌های نمایش به سبک ساترا

 اختلاف ‌نظر در مدیریت و ساماندهی وضعیت شبکه نمایش خانگی و VODها چند سالی است که به وجود آمده است؛ اسفندماه ۹۹ بود که پس از کش و قوس‌های فراوان آن هم در حالی که وزیر فرهنگ و ارشاد به جد معتقد بود شبکه نمایش خانگی باید ذیل ارشاد قرار بگیرد اما مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن از سوی مجلس بر عهده ساترا گذاشته شد. 


از آن زمان اختلاف میان ساترا و برخی اصناف سینمایی داغ شده و ورود ساترا به عنوان نهاد تصمیم‌گیر در پخش و توقف هر چند موقت برخی تولیدات پلتفرم‌ها پرونده تازه‌ای را باز کرده است.
اتفاقی که با اعتراض سینماگران روبه‌رو شده، آن هم در شرایطی که شبکه نمایش خانگی در ایام شیوع کرونا و دست‌کم دو سال اخیر بار سینما و تعطیلی‌های پی در پی آن را یک تنه به دوش کشید و ارتباط مردم با سینما و تولیدات نمایشی را حفظ کرد.

با باز شدن فضای کاری برای اهالی سینما در محیط پلتفرم‌ها و تولید سریال‌های متعدد گاهی با سهل‌انگاری‌هایی هم مواجه بوده‌ایم و محتوای برخی از این تولیدات همواره با انتقادهای مسئولان فرهنگی، مجلس و جمعی از مخاطبان همراه بوده است. اما به نظر می‌آید دغدغه‌ای که در حفظ و صیانت از فضای مجازی و «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» وجود داشته امروز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و در مرحله عملیاتی شدن است. ماجرا از نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما آغاز شد؛ هفته گذشته یک نامه اداری که در روال سازمانی بین دو مدیر رد و بدل می‌شود به خارج از مناسبات اداری و البته رسانه‌ها درز پیدا کرده است. در این نامه که 21تیر ماه جاری منتشر شده؛ سعید مقیسه، رئیس ساترا خطاب به پیمان جبلی به ۱۲ اقدام ساترا علیه پلتفرم‌های متخلف اشاره و بر اجرایی شدن قوانین نظارتی در صورت مشاهده تخلفات تأکید کرده است.

در چه شرایطی پلتفرم فیلتر و مجوزش تعلیق می‌شود؟
رئیس ساترا با پلتفرم‌های متخلف اتمام حجت کرده و مهلت یک هفته‌ای برای تمکین به قانون و مقررات ساترا را تعیین و بر توقف اقدام‌های متخلفانه تأکید کرده است. این در حالی است که در صورت عدم تمکین از قوانین ساترا، صدور نامه تعلیق مجوز و فیلتر کردن دامنه پلتفرم و طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و جرایم رایانه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت و در این مسیر ارسال نامه به وزارت ارتباطات برای خدمت ندادن به دیتاسنترها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.
انتشار این نامه با واکنش‌های بسیاری از سوی اهالی سینما روبه‌رو شد، همچنین رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای رسمی به این اتفاق واکنش نشان داد و از سویی دیگر فیلیمو در یک نامه تند از تصمیم‌های ساترا انتقاد کرد. حالا رئیس ساترا در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به نامه‌نگاری انجام شده با ریاست سازمان صدا و سیما برای برخورد بازدارنده در مقابل تخلفات رسانه‌های صوت ‌و تصویر فراگیر گفته؛ مهم‌ترین اولویت فعالیت ساترا اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ ‌گونه تعارفی ندارد. 
مقیسه تأکید کرده انجام مأموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است و به مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری با ساترا اشاره کرده که به تازگی انجام شده و در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت‌ و تصویر فراگیر تأکید شده است.

مجوز هیچ کدام از پلتفرم‌ها تعلیق نشده است
معاون سازمان صدا و سیما با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مجوز هیچ‌ یک از رسانه‌های صوت ‌و تصویر فراگیر لغو یا تعلیق نشده است، یادآور شده «در صورت رعایت قانون از پلتفرم‌ها حمایت می‌کنیم». 
در این میان شاید برخی به نوع مواجهه ساترا با پلتفرم‌های نمایش انتقاد داشته باشند اما وضعیتی که این روزها در شبکه نمایش خانگی شاهد آن هستیم خود گویای این نکته مهم است که تولیدات این رسانه نیازمند رصد و پالایش دقیق است؛ گرچه هیچ عقل سلیمی سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد را آن هم در شرایطی که برنامه‌های تلویزیون طبق آمار رسمی صدا و سیما و نظرسنجی‌ها مخاطب فراوانی ندارد، تأیید نمی‌کند اما ضرورت رصد تولیدات شبکه نمایش خانگی و سالم‌سازی محتوا در فضای مجازی باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد و شفاف‌سازی درباره آن، برای تسهیل ارتباط میان تولیدکنندگان محتوا و مسئولان ذی‌ربط انکارناپذیر است. حالا باید دید تعامل میان پلتفرم‌ها و ساترا منجر به اتخاذ کدام یک از سیاست‌هایی خواهد شد که ساترا پیشتر اعلام کرده است.

خبرنگار: مریم ستوده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه