دادگاه حمید نوری یک رسوایی برای سوئد بود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به قدس:

دادگاه حمید نوری یک رسوایی برای سوئد بود

آرش خلیل‌خانه

 واکنش به حکم حمید نوری و تشریح دلایل عدم صلاحیت دادگاه سوئد و مبانی حقوقی آن، دلیل بازداشت جعفر پناهی و محل بازداشت مصطفی تاج‌زاده و تأیید ارسال پرونده موسوم به نهاده‌های دامی به دادگاه، از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضائیه بود.


مسعود ستایشی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره موضع و نظر قوه قضائیه درباره صلاحیت دادگاه سوئدی و روند دادگاه برگزارشده و مبانی حکم حبس ابد صادرشده توسط آن دادگاه برای حمید نوری شهروند ایرانی، رأی صادره را غیرمنصفانه و غیرعادلانه خواند و گفت: برگزاری دادگاه بدون رعایت مراحل دادرسی و نامنطبق با موازین قانونی ازنظر ما یک رسوایی و مورد اعتراض شدید است.

نفوذ و مداخله منافقین در دادگاه نوری
سخنگوی دستگاه قضا روند بررسی و تحقیقات این دادگاه در مورد ادعاها و اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروند ایرانی را مخدوش و غیر مستند و تحت تأثیر فشارهای گروهک تروریستی منافقین خواند و تصریح کرد: این دادگاه شاهدمحور بود و تحقیقات مستندی انجام نشد. در این دادگاه 60 نفر از اعضای رسمی گروهک تروریستی منافقین علیه نوری شهادت‌های متناقضی دادند که دادگاه به هیچ‌کدام از تناقض‌ها و تضادها توجه نکرد و در مقابل اجازه نداد یک شاهد در دفاع از وی در دادگاه حاضر شود.
وی تبلیغات گسترده و فضاسازی منافقین در حین برگزاری دادگاه، عدم دسترسی به وکیل انتخابی و پزشک، نداشتن اجازه مطالعه کیفرخواست، اعمال فشارهای روحی و روانی، ضرب و شتم حمید نوری در زندان، هزار روز زندان انفرادی برای وی و ادامه محدودیت‌های وی پس از صدور حکم دادگاه را مصادیق نقض حقوق و روند ناعادلانه و سیاسی دادگاه سوئدی خواند و خاطرنشان کرد: خطاب ما به رئیس این دادگاه است که دور از مروت و قسم قضاوت است که به خانواده وی حتی پس از صدور حکم هم اجازه ملاقات نمی‌دهد.
وی صلاحیت دادگاه سوئدی را محل خدشه و ایراد خواند و گفت: ما از اقدام‌های دولت برای کمک به این شهروند ایرانی حمایت می‌کنیم و انتظار داریم جامعه جهانی هم موارد متعدد نقض حقوق آقای نوری را پیگیری کند.

اجرای حکم پناهی پس از 12 سال، 
تاج‌زاده در اوین

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و دلیل بازداشت وی، همچنین اتهام مصطفی تاج‌زاده و محل بازداشت وی که نامعلوم عنوان‌شده بود، گفت: کیفرخواستی در سال 89 به اتهام اجتماع و تبانی باهدف اقدام علیه امنیت ملی  و فعالیت تبلیغی علیه نظام برای جعفر پناهی صادرشده بود که در این پرونده به تحمل جمعاً 6 سال حبس محکوم شده بود که این حکم قطعی است و وی برای تحمل آن 20 تیرماه امسال به زندان 
منتقل شد.
وی با اشاره به اتهامات و کیفرخواستی مشابه برای تاج‌زاده گفت: برای وی در تاریخ ۱۷ تیرماه قرار تأمین از نوع بازداشت موقت صادرشده و در حال حاضر وی در زندان اوین است.

پرونده نهاده‌های دامی در دادگاه
سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تأیید کرد گزارش سازمان بازرسی کل کشور پس از تحقیقات در مورد پرونده موسوم به نهاده‌های دامی و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به دادگاه ارسال 
شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه