مؤثر بر رشد فکری تئاتر

«اسماعیل شنگله» درگذشت

مؤثر بر رشد فکری تئاتر

اسماعیل شنگله؛ کارگردان، بازیگر، مترجم و از استادان برجسته بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.


​​​​​​​آخرین نقش‌آفرینی این هنرمند پیشکسوت به هفت سال پیش و بازی در سریال «سال‌های ابری» برمی‌گردد. او در طول این مدت، پیشنهادهای بسیاری را به دلیل کسالت و زندگی خارج از تهران رد کرد و تصمیم گرفت فعالیتی در این حرفه نداشته باشد.
«دایره مینا»، «آبی»، «سام و نرگس»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «سگ‌کشی»، «پارتی»، مجموعه‌های «سال‌های برف و بنفشه»، «روشن‌تر از خاموشی»، «روزهای زندگی»، «باران عشق» و… از جمله فعالیت‌های زنده‌یاد شنگله بود.
هوشنگ توکلی که در سال ۱۳۶۵ با زنده‌یاد شنگله در سریال مدرس همکاری داشته است، درباره ویژگی‌های این شخصیت به ایرنا گفت: در دهه 40 پنج کارگردان تحصیلکرده از اروپا داشتیم که هر کدام سبک و سیاق خاصی داشتند. در آن مقطع تئاتر در ایران بسیار سرگردان بود و این افراد در رشد فکری فعالیت‌های تئاتری و بهبود میزانسن‌ها و بازیگری تأثیرگذار بودند. یکی از آن افراد بدون شک آقای شنگله بود که از دانشگاه هنرهای نمایشی وین در رشته کارگردانی تئاتر دانش‌آموخته شده بود.
توکلی با اشاره به این نکته که شنگله همکاری‌های زیادی با استاد سمندریان داشت تأکید کرد: در اواخر سال‌های ۵۳ شنگله به تلویزیون آمد و به عنوان تهیه‌کننده کار کرد. او جزو نخستین و قوی‌ترین تهیه‌کنندگان باسواد تلویزیون بود. پس از انقلاب شانس من بود که توانستم در سریال مدرس در کنار شنگله باشم. مدیریت شنگله موجب شد ظرف مدت کوتاهی بتوانیم کار را جمع کنیم.  
اما رضا بابک که زمانی دانشجوی شنگله بوده و بعدتر با او دوستی و رفاقت پیدا کرده است درباره سال‌های آغازین آشنایی خود با او یادآوری می‌کند: فکر می‌کنم ایشان یک ترم استاد ما بودند اما بعدتر با هم دوست و همکار شدیم و دوستی عمیقی بین ما شکل گرفت و بسیار به هم علاقه‌مند بودیم. او نمایش‌نامه‌های بسیار خوبی را ترجمه کرده بود. بسیار باسواد و بر رشته هنری خود مسلط بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه