در قانون اساسی بن‌بستی وجود ندارد

واکنش طحان‌نظیف به گمانه‌زنی‌ها در مورد ادامه حضور آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان

در قانون اساسی بن‌بستی وجود ندارد

هادی طحان‌نظیف در چهل و دومین سالروز تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی در نشستی خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح و ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد در یک سال اخیر، همچنین آخرین نظرات آن در مورد مصوبات مجلس، آیین‌نامه‌های دولت و سؤال‌های دستگاه‌های اجرایی آن، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.


سخنگوی شورای نگهبان درباره عملکرد این نهاد از تیرماه 1400 تاکنون بابیان اینکه در طول یک سال گذشته ۶۰ مصوبه ارسالی مجلس را بررسی کرده‌ایم، گفت: در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال‌شده که ۹ اساسنامه تأیید و دو اساسنامه مورد ایراد قرار گرفت.
وی بابیان اینکه شورا ازتیرماه سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشت، گفت: ۱۷۴ نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان بررسی‌شده‌اند و سه سؤال شرعی نیز توسط این فقها پاسخ‌داده‌شده‌اند.
هادی طحان نظیف افزود: صلاحیت‌ها و اختیارات نمایندگان مجلس در قانون احصا شده که در حال قانون‌گذاری و اجرای آن است، اما این به معنای دخالت در امور اجرایی و انتصاب‌ها نیست.عضو حقوقدان شورای نگهبان، در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از ایراد هیئت عالی مجمع به آن باوجود تأکید رهبر معظم انقلاب برای پیگیری و اجرایی کردن سیاست‌های کلان و این پرسش که نظر شورا در مورد ضرورت وجود قانون در این زمینه چیست؟ گفت: اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری با ایراد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مواجه شد و عزیزان معتقد بودند این کار و تعیین مصادیق را خود شورای نگهبان باید انجام دهند.
وی بابیان اینکه در صدور ابلاغیه ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری، شورا بر اساس صلاحیت خودش اقدام کرد و این مصوبه برای  وزارت کشور لازم‌الاجرا بود، خاطرنشان کرد: البته دولت قبل آن‌ را اجرا نکرد و هر کس به وزارت کشور مراجعه کرد از او نام‌نویسی به عمل آوردند.
طحان نظیف با تأکید بر اینکه مصوبه شورای نگهبان لازم‌الاجراست، اظهار کرد: البته این مسئله نافی  پیگیری مجلس برای اصلاح مصوبه نیست.وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره حضور دوباره آیت‌الله جنتی در رأس شورای نگهبان با توجه به پایان دوره عضویت وی، با یادآوری اینکه انتصاب فقهای شورا از اختیارات و وظایف رهبری است، از رسانه‌ها خواست از گمانه‌زنی بپرهیزند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه