نذر آزادی به نیت امام رضا(ع)

دومین مرحله آزادی ۲۲۲ زندانی جرایم غیرعمد مالی آغاز شد

نذر آزادی به نیت امام رضا(ع)

مادر چشم و چراغ هر خانه‌ای است، مادر که نباشد، همه چیز زندگی مختل می‌شود. مادر که نباشد، زندگی معنا ندارد، پدر و مادر هر کدام ستون زندگی هستند، هر کدام نباشند یک بخش زندگی کم است، حال تصور کن، به هر دلیلی یکی از این دو یا هر دو ستون زندگی نباشند، می‌توانی تصور کنی چه می‌شود؟ آینده بچه‌ها چه می‌شود؟ چه بر سر زندگی می‌آید؟


داغ پشت داغ
این بار چشمانت را ببند، تصور کن، مادری به خاطر بدهی به زندان افتاده، توان پرداخت بدهی چک‌هایی را که بابت کار همسرش کشیده، ندارد. پدر با زحمت و قرض و قوله توانسته بود یک کامیون بخرد، جاده‌ها را در سرما و گرما طی می‌کرد، روزها و شب‌ها در جاده بود، اما امان از خواب‌آلودگی، یک شب که خسته رانندگی بود و فرصت خواب نداشت، باید بار خود را به مقصد می‌رساند، ناگهان خواب برای چند لحظه چشمانش را بست، خواب همانا و سقوط در دره همانا... کامیون معلق‌زنان به دره می‌افتد و آتش می‌گیرد. مادر و فرزندان به عزا می‌نشینند، چک‌ها به نام همسر است، پس طولی نمی‌کشد که طلبکاران به در خانه این خانواده عزادار می‌آیند. مادر پولی ندارد که به طلبکاران بدهد، طلبکاران هم صبر ندارند، چک را به اجرا می‌گذارند و زن زندانی می‌شود. حالا فرزندان نمی‌دانند غم فراق پدر را تحمل کنند یا زندانی شدن مادر را؟ همسر زندانی شده هم که بدتر... داغ همسر، نگرانی برای فرزندانی که یتیم شده‌اند و از همه بدتر سختی افتادن گوشه زندان با انبوهی از غم و غصه.

به نیت امام رضا(ع)
حال تصور کن دو سال از آن اتفاق گذشته، جمعی از خیران در یک نذر زیبا تصمیم می‌گیرند زمینه آزادی تعدادی از مادران زندانی را فراهم کنند... پول‌ها جمع می‌شود، چگونه؟ مثلاً زوج جوانی که قصد دارند در هفته ولایت زندگی مشترک خود را آغاز کنند، تصمیم می‌گیرند هزینه مراسم عروسی را برای آزادی مادران و همسران معسر زندانی بدهند، دختری که مادرش به خاطر کرونا در بیمارستان بستری شده بود، نذر می‌کند سلامتی مادرش که حاصل شد، هزینه سفر حج خود را برای آزادی یک مادر و یا همسر زندانی بدهد. اکنون که حال مادرش خوب شده، نذرش را ادا می‌کند. این نیت‌های خیر حکایت «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» است. قطره قطره، نیت‌های خیر قشنگ کنار هم جمع می‌شوند و نتیجه‌اش دریایی از احسان و نوع‌دوستی می‌شود تا هزینه آزادی 132 مادر و همسر در مرحله نخست طرح «نذر امام رضا(ع)» فراهم شود.
حالا و در آستانه عید غدیر، به همت بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، مسئولان و خیران از تولیت آستان قدس رضوی و وزیر اقتصاد بگیرید تا رئیس سازمان زندان‌ها و مسئولان  تعدادی از بانک‌ها و در نهایت خیران که تعدادشان هم زیاد است گرد هم جمع شده‌اند تا با آزادی 110 بانوی زندانی، مرحله دوم از طرح «آزادسازی زنان و مادران نیازمند زندانی جرایم غیرعمد» در سراسر کشور آغاز شود. یعنی در ادامه قرار است 222 نفر دیگر از زنان و مادران آزاد شوند.

بخشش 11 میلیارد تومانی
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی در این خصوص می‌گوید: در مرحله اول طرح برای پرداخت بدهی مالی این زندانیان، نیاز به تأمین حدود ۳۹ میلیارد تومان بود که علاوه بر مشارکت ۱۵ میلیارد تومانی ستاد دیه، خدام حرم مطهر رضوی توانستند به برکت نام امام رضا(ع)، رضایت شاکیان برای بخشش
۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این بدهی‌ها را نیز بگیرند و صلح و سازش برقرار کنند.
 وی در این باره افزود: بسیاری از شاکیان با شنیدن نام امام رضا(ع) از شکایت خود منصرف شدند و به برکت این ارادت و دلدادگی زمینه آزاد شدن تعدادی از مادران و دختران فراهم شد. 
خیران و نیک‌اندیشان هم پای کار آمدند و باقی مبلغ بدهی این ۱۳۲ زندانی تأمین شد تا همه آن‌ها آزاد شوند و مرحله اول طرح نذر امام رضا(ع) به پایان برسد.
در پایان مراسم فیلمی از مرحله اول این طرح پخش می‌شود. حس و حال تعدادی از بانوان زندانی که آزاد شده‌اند و می‌گویند دوست دارند اول به حرم شمس‌الشموس(ع) بروند، دیدنی است. به ویژه وقتی که این آرزو برآورده می‌شود و مادران و همسران پس از آزادی به حرم امام رئوف(ع) مشرف می‌شوند.

خبرنگار: مهدیه قمری  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه