3 کتاب از حجت‌الاسلام محسن قرائتی رونمایی شد

3 کتاب از حجت‌الاسلام محسن قرائتی رونمایی شد

سه کتاب‌ «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، «شرح قرآنی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه» و «شناخت قرآن گامی به سوی تفسیر» از آثار تازه تألیف شده حجت‌الاسلام محسن قرائتی در خبرگزاری بین‌المللی قرآن رونمایی شد.
اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، مشتمل بر 6 فصل عبارت از ضرورت تشکیلات اطلاعاتی، امنیت در اسلام، خبر در اسلام، وظایف نیروهای اطلاعاتی، روش کار نیروهای اطلاعاتی و تذکرات و هشدارها است. در مقدمه این کتاب از زبان مؤلف آمده است: روزی برای سخنرانی به مرکزی که مسئولان نظارت و اطلاعات بودند، دعوت شدم. بعد از پایان سخنرانی از آنان پرسیدم: آیا موضوع نظارت و اطلاعات از نظر قرآن و روایات بررسی شده است؟ پاسخ دادند: این کار به طور وافی نشده است. تصمیم گرفتم یک دور قرآن را به این قصد مرور کنم و از برکت این مرور جزوه حاضر که شامل صدها آیه و حدیث است بدست آمد.
این چندمین کتابی است که حجت‌الاسلام قرائتی با نگاه خاص برای رشته‌های مختلف نوشته است، ازجمله: سیصد اصل مدیریت از قرآن، سیمای حقوق در قرآن، سیمای سیاست در قرآن، سیمای خانواده در قرآن و روایات، سیمای اقتصاد در قرآن و روایات، شهر و مسکن در اسلام، اخلاق نظامی و انتظامی، قرآن و متولیان فرهنگی.
استاد قرائتی درباره این قبیل آثارش چنین می‌گوید: ناگفته پیداست این حرکت مثل سایر حرکت‌ها از ساعت اول کامل نخواهد بود، ولی می‌تواند به نسل نو و دانشگاه‌های مختلف الگو دهد که اسلام در همه ابعاد زندگی سخنی برای گفتن دارد.
شرح قرآنی دعای مکارم‌الاخلاق
حجت الاسلام قرائتی در خصوص تاریخچه کتاب «شرح قرآنی دعای مکارم‌الاخلاق صحیفه سجادیه» می‌گوید: «از آغاز انقلاب که با صدا و سیما آشنا شدم، شب‌های جمعه در طول ده‌ها سال -مرداد ۱۳۵۸ تاکنون- به لطف خداوند بی‌وقفه میهمان مردم بوده‌ام و حتی یک بار هم این برنامه از طرف ما تعطیل نشد. نام برنامه «درس‌هایی از قرآن» و محور، بحث‌های مطرح شده قرآن و روایات اهل بیت(ع) و موضوعاتی از این دست بوده است: اصول عقاید، پاسخ به شبهات، اخلاق و مسائل اجتماعی و گاهی سیاسی، خانوادگی، اقتصادی و حقوقی. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که ویروس منحوس کرونا در سراسر دنیا فراگیر شد، فرصتی پیش آمد تا به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در خانه بمانیم و بعضی مباحثی را که به صورت سلسله‌وار در برنامه‌های درس‌هایی از قرآن پخش شده بود، از جمله محتوای این کتاب (که در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰، حدود ۷۰ برنامه در تلویزیون ضبط و پخش شد) بازنگری کرده و به صورت کتابی مدون، خدمت عزیزان عرضه کنیم».
در بخش دیگری از تاریخچه کتاب آمده است: «ناگفته پیداست این کتاب، شرح کاملی برای همه فرازهای دعا نیست؛ بلکه بعضی فرازهای دعا مفصل و بعضی مختصر بیان شده است. ضمناً مشابه این کار، نامه ۵۳ امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) که یک دوره معارف سیاسی، مدیریتی و اجتماعی برای مسئولان مملکت است، در همین ایام انجام و برای چاپ تحویل داده شده است».
شناخت قرآن، گامی به سوی تفسیر
همچنین در کتاب «شناخت قرآن، گامی به سوی تفسیر» نیز مباحثی نظیر نیاز انسان به قرآن، عظمت قرآن، حقانیت قرآن، اعجاز قرآن، معارف قرآن، جاذبه قرآن، ضرورت تفسیر قرآن و صفات مفسر بازتاب یافته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه