گاف جنجالی «بولتون»

مشاور امنیت ملی ترامپ به نقش آمریکا در شکل‌گیری کودتاهای سراسر جهان اذعان کرد

گاف جنجالی «بولتون»

«جان بولتون» روز گذشته در سخنانی جنجال‌برانگیز به صورت ناخواسته افشا کرد به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است.


​​​​​​​سوتی مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» درباره نقش وی در پیشبرد بسیاری از کودتاهای سرتاسر جهان خبرساز شده و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته؛ از جمله یک مقام روس این مسئله را راز آشکار خوانده است. «جان بولتون» روز گذشته در سخنانی جنجال‌برانگیز به صورت ناخواسته افشا کرد به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است. وی این اظهارات کم‌سابقه را پس از جلسه استماع کنگره در مورد حمله 6 ژانویه 2021 طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده به شبکه سی‌ان‌ان بیان کرد. قانون‌گذاران هیئت استماع کنگره روز سه‌شنبه، «دونالد ترامپ» را به تحریک خشونت در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات 2020 متهم کردند. با این حال، بولتون در گفت‌وگو با «جیک تاپر» مجری شبکه سی‌ان‌ان ضمن رد کودتای رئیس جمهور گذشته گفت: ترامپ به اندازه کافی صلاحیت ندارد که «کودتای با دقت برنامه‌ریزی‌شده» را انجام دهد. او در ادامه اضافه کرد: «به عنوان فردی که به طراحی کودتاها، نه در کشورمان بلکه در نقاط دیگر کمک کرده باید بگویم این اقدام کار زیادی می‌برد و این کاری نیست که او (ترامپ) انجام داده باشد». تاپر در ادامه از بولتون درباره جزئیات کودتاها پرسید و بولتون پیش از آنکه به ونزوئلا اشاره کند، گفت: «من وارد جزئیات نمی‌شوم. معلوم شد که موفقیت‌آمیز نبود. نه اینکه ما اقدامات زیادی در این راستا انجام دادیم بلکه شاهد آنچه برای یک اپوزیسیون برای تلاش برای سرنگونی یک رئیس‌جمهور غیرقانونی انتخاب شده انجام شد، بودیم و آن‌ها شکست خوردند».
بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی در طول سال‌ها از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر، از نقش این کشور در سرنگونی «محمد مصدق» نخست‌وزیر ملی‌گرای وقت ایران در سال 1953 و جنگ ویتنام گرفته تا تهاجم این قرن به عراق و افغانستان، انتقاد کرده‌اند. با این حال جالب و بسیار غیرعادی است که یکی از مقامات آمریکایی آشکارا نقش خود را در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی تأیید می‌کند. 
اذعان جنجالی جان بولتون جمهوری‌خواه به نقش آمریکا در انجام برخی کودتاها در جهان، خبرساز شده است. از جمله «رند‌پال» عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در توییتی با انتقاد از این سخنان نوشت: «ممانعت از وزیر خارجه شدن جان بولتون، یکی از غرورآمیزترین لحظات (زندگی) من است». «دیکنز اولو» روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی از کنیا هم توییت زد: «جان‌بولتون که در بالاترین سمت‌های دولت آمریکا از جمله سفیر سازمان ملل خدمت کرده است، به طور اتفاقی به خود می‌بالد که به برنامه‌ریزی کودتا در کشورهای دیگر کمک کرده است». اما جالب‌ترین واکنش را «دیمیتری پولیانسکی»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل داشت. وی ساعاتی پس از مصاحبه جان بولتون توییت کرد: عجب راز آشکاری! همه می‌دانند آمریکا تلاش کرد رئیس جمهوری ونزوئلا را سرنگون کند. اکنون منتظریم آمریکا به نقش محوری خود در کودتای غیرقانونی سال ۲۰۱۴ اوکراین اذعان کند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه