هشدار؛ بحران آب شدید‌تر نشود!

اعتراض عراق به تحرکات مشکوک و سد‌سازی‌های بی‌ضابطه ترکیه

هشدار؛ بحران آب شدید‌تر نشود!

 اقدامات مشکوک ترکیه و پیشبرد پروژه‌های سدسازی گسترده که می‌تواند برای کشورهای پایین‌دست رودخانه‌های سرچشمه گرفته از خاک این کشور در آینده نزدیک گران تمام شده و بحران زیست‌محیطی گسترده‌ای برای سرتاسر منطقه به وجود آورد صدای سیاسیون عراقی را هم درآورد.


​​​​​​​بر این اساس، در ادامه تنش میان آنکارا و بغداد بر سر منابع آبی؛ روز گذشته احمد الاسدی رئیس فراکسیون السند الوطنی پارلمان عراق در سخنانی تصریح کرد: ترکیه برخلاف قوانین بین‌المللی، بیش از نیمی از سهم آب عراق را به تصرف خود درآورده است. این سخنان پس از آن مطرح شد که «علی‌رضا کونای» سفیر ترکیه در بغداد با انکار نقش کشورش در کاهش منابع آبی عراق و تغییر مسیرهای آبی این کشور، اعلام کرد: بغداد به دلیل هدررفت زیاد آب و عدم استفاده درست، مسئول کمبود آب است و شرکت‌های ترکیه حاضر هستند در این زمینه به همسایه جنوبی کمک کنند!
نسخه‌پیچی جالب توجه آنکارا برای بغداد که بیشتر به طنز می‌ماند، در حالی است که کارشناسان در چند سال اخیر بارها درزمینه اقدامات مخرب و مشکوک ترکیه در حوزه آبی هشدار داده و خواستار اتحاد و موضع واحد کشورهای منطقه برای مقابله با تحرکات خصمانه ترکیه شده‌اند. آنکارا نشان داده دارای سیاست خارجی پایه‌ای و معناداری نبوده و هر لحظه حاضر است در راستای منافع خود له یا علیه کشوری اقدام کند. اقدام آنکارا در نزدیکی به رژیم صهیونیستی و همچنین طرح کریدور ادعایی زنگه‌زور در مناقشات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که علیه منافع ملی کشورمان بود گواه این مدعاست. سدسازی گسترده ترکیه بر رودخانه‌های دجله، فرات و ارس هم بی‌تردید برای کشور ما زیانبار بوده و در آینده نزدیک پیامدهای بدی خواهد داشت. کیست که نداند سدسازی افغانستان بر رودخانه‌های مرزی در میان سهل‌انگاری مقامات کشورمان طی 20 سال گذشته چه‌ها که بر سر هامون و زیست‌بوم شرق و جنوب شرق کشورمان نیاورد. پس در زمینه سد‌سازی ترکیه پیش از آنکه دیر شده و دستمان‌زیر ساطور آنکارا برود لازم است دستگاه دیپلماسی ما در همکاری با کشورهای متضرر در قضیه ورود کند. در نخستین گام طی چند ماه اخیر برگزاری نشست وزیران محیط زیست منطقه با ابتکار ایران در دستورکار قرار گرفته و روز سه‌شنبه نخستین جلسه با حضور مقامات 11 کشور در تهران برگزار شد. 

خبرنگار: جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه