«شینزوآبه» ترور شد

روز سخت برای ژاپنی‌ها

«شینزوآبه» ترور شد

این روزها در صحنه بین‌المللی تمام حواس‌ها بر یک سوژه متمرکز است؛ جنگ اوکراین. در این محیط پرآشوب جهانی گاهی توجهات به دیگر سمت و سوی عالم هم جلب می‌شود. در حوزه جنوب شرق آسیا به‌ویژه این نگاه به کره‌شمالی وجود دارد؛ اینکه «مرد موشکی» برای رو کم‌کنی آمریکا کی اقدام به موشک‌پرانی می‌کند مورد توجه است. با وجود این آنچه در مورد ژاپن در منتهی‌الیه جنوب شرق آسیا زیر ذر‌ه‌بین است رشد اقتصادی بی سر و صدا، انضباط شغلی و سختکوشی سامورایی‌ها و رشد منفی جمعیت این کشور است. اما روز گذشته کشور «شکوفه‌های گیلاس» رویدادی را از سر گذراند که مانند بمب ترکیده و آن را به سرخط اخبار بین‌الملل کشاند. خبر کوتاه بود؛ نخست‌وزیر پیشین ژاپن ترور شد. لحظاتی بعد شبکه «اِن‌اِچ‌کِی» ژاپن رسماً تأیید کرد شینزو آبه 67 ساله بر اثر شدت جراحات وارده پس از سوءقصد به جانش حین سخنرانی انتخاباتی در شهر «نارا»، جان خود را از دست داده است. آن‌گونه که یکی از مقامات اداره آتش‌نشانی و فوریت‌های اورژانس شهر نارا گفته بود آبه از ناحیه سمت راست گردن و ترقوه چپ هدف اصابت دو گلوله قرار گرفته بود.  عامل حمله بازداشت شده است. تیراندازی به سمت شینزوآبه به وسیله تفنگ دست‌ساز و از پشت سر انجام شده است. ضارب که یاماگامی تِتسویا ۴۱ساله معرفی شده، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ به مدت سه سال در نیروی دریایی ژاپن مشغول بوده است. رسانه‌های ژاپنی به نقل از پلیس گزارش دادند ضارب به آن‌ها گفته به دلیل کینه شخصی که درباره عقاید سیاسی آبه داشته، برای کشتن وی تلاش کرده است. وزارت کشور ژاپن پس از این اتفاق اعلام کرد هیچ تغییری در موعد انتخابات پارلمانی این کشور رخ نخواهد داد. این انتخابات قرار است یکشنبه هفته آینده (دهم جولای – 19 تیر) برگزار شود.
شینزو آبه از ۲۶ دسامبر ۲۰۱۲ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ نخست‌وزیر ژاپن بود. او همچنین رهبر حزب لیبرال دموکرات (LDP) است و در بین نخست‌وزیران پس از جنگ جهانی دوم ژاپن طولانی‌ترین دوره تصدی را دارا بوده‌ است. در ۲۸ آگوست 2020 او به خاطر وخیم شدن بیماری‌اش قصد خود برای استعفا از نخست‌وزیری را اعلام کرد. اگرچه آبه نقشی پررنگ در تقویت وجهه ژاپن در صحنه جهانی داشت، اما حزب او گرفتار رسوایی‌ شده بود. از طرف دیگر وی متهم شده بود واکنش مناسبی به همه‌گیری کووید‌19 از خود نشان نداده و این معضل را نادرست مدیریت کرده است. 
در نهایت اینکه ترور سیاستمداران همواره حساسیت زیادی داشته و نگاه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. در آخرین مورد، هدف قرار گرفتن «آندرئی کارلوف» سفیر روسیه در یک نمایشگاه نقاشی در آنکارا توسط فردی که گفته می‌شد مخالف مداخلات روسیه در سوریه بود (آذرماه 1395) بازتاب بسیاری داشت. با وجود این، قتل سیاستمداران توسط افراد مسلح در ژاپن نادر است. آخرین موردی که به یاد دارم ایچو ایتو، شهردار ناکازاکی در سال ۲۰۰۷ است که توسط یکی از اعضای یاکوزا (مافیای ژاپن) مورد اصابت گلوله قرار گرفت. حمله مسلحانه به آبه شوکی بزرگ به ژاپن وارد کرد، کشوری که یکی از امن‌ترین‌ها در جهان با قوانینی سفت و سخت در زمینه اسلحه است. 

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه