«دیسفان» شاید شما کاشف روستای گمشده باشید!

«دیسفان» شاید شما کاشف روستای گمشده باشید!

«دیسفان» روستایی تاریخی با قدمتی ۵ هزارساله در بخش کاخک شهرستان گناباد قرار دارد. هرچند بافت سنتی خانه‌ها و آثار باستانی، قنات و آب‌انبارهای متعدد، آن را به هدف گردشگران بدل کرده است، اما ماجرایی عجیب و استثنایی این روستا را خبرساز و از سایر نقاط کشورمان متمایز کرده است.
می‌گویند نزدیک به دو دهه است صدای گریه و خنده هیچ کودکی در این روستا شنیده نشده و اهالی آن در 19 سال اخیر، فقط یک تولد را شاهد بوده‌اند و آخرین کودک متولدشده در این روستا هم‌اکنون حدود 20 سال سن دارد.
به باور اهالی، این اتفاق ناشی از تبعات بیش از دو دهه خشکسالی و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی آن، مانند نبود فرصت‌های شغلی و درنتیجه مهاجرت تمام جوانان این روستا به شهرهای اطراف بوده است؛ تا جایی که این اتفاق، روستای دیسفان را در جایگاه پیرترین روستاهای گناباد قرار داده که خود عنوان دومین شهرستان سالمند کشور را یدک می‌کشد.
درعین‌حال دیسفان، بهار و تابستان‌های زیبایی دارد و اهالی روستا از اواخر بهار تا شهریورماه مشغول جمع‌آوری میوه‌هایی ازجمله توت، آلبالو، گیلاس، انجیر و ... می‌شوند.
وجود آثار باستانی همانند قلعه دیسفان، برج‌های دیده‌بانی‌ صالح و برج، بقعه متبرک نواده امام موسی کاظم(ع) یعنی امامزاده سید احمد جوانمرد و همچنین تونل‌های اتصال مرکز قلعه به آب‌انبار و بافت سنتی خانه‌ها، گردش در این روستا را شبیه سفری تاریخی می‌سازد.
از سوی دیگر گفته می‌شود شهر‌ یا روستا‌ی مدفون‌شده‌ای در دیسفان وجود دارد که وجود تونل‌های موصوف، شاهد این مدعاست. کسی چه می‌داند، شاید شما با کشف این روستای مدفون‌شده، بار دیگر رونق را به دیسفان بازگردانید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه