تأثیر جنسیت پزشک بر درمان بیماران

تأثیر جنسیت پزشک بر درمان بیماران


 شاید فکر کنید همه چیز به علم و توانایی علمی و تخصصی یک دکتر بستگی دارد و مثلاً خوش آمدن یا بد آمدن از ظاهر یک دکتر نقشی در درمان بهتر و سریع‌تر بیمار ندارد. پژوهشگران اما می‌گویند فراتر از ظاهر حتی جنسیت پزشک می‌تواند تأثیر زیادی بر تشخیص بیماری‌ها و درمان بیماران داشته باشد! بر پایه یک مطالعه جدید که توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی انجام شده است، احتمال مرگ و یا بستری دوباره در بیمارستان در بیمارانی که توسط یک پزشک زن تحت درمان قرار می‌گیرند، کمتر از بیمارانی است که توسط یک پزشک مرد درمان می‌شوند.
همچنین به گفته پژوهشگران، اگر بیمار هم زن باشد، این تفاوت حتی بیشتر می‌شود، به‌خصوص زمانی که شدت بیماری زیاد است.
یکی از دانشمندان حاضر در این پژوهش می‌گوید: «آنچه یافته‌های ما نشان می‌دهد این است که پزشکان زن و مرد به طور متفاوتی طبابت می‌کنند و این تفاوت‌ها تأثیر معناداری بر نتایج سلامتی بیماران دارد. درک بهتر از این موضوع می‌تواند منجر به توسعه مداخلاتی شود که به طور مؤثر مراقبت از بیماران را بهبود می‌بخشد».
این تیم داده‌های پزشکی موجود در ایالات‌متحده را تجزیه و تحلیل کرد که شامل اطلاعات ۴۵۸هزار و ۱۰۸ بیمار زن و ۳۱۸ هزار و ۸۱۹ بیمار مرد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بود که در بیمارستان بستری شده‌اند. همه بیماران بالای ۶۵ سال سن داشتند و کمتر از یک سوم بیماران زن و مرد توسط پزشکان زن ویزیت شده بودند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند پزشکان زن بهتر با بیماران زن ارتباط برقرار می‌کنند یا اینکه پزشکان مرد بیشتر احتمال دارد شدت شرایطی که بیماران زن تجربه می‌کنند را دست‌کم بگیرند. پژوهشگران می‌خواهند کارهای بیشتری برای بهبود نتایج مطالعه تنوع جنسی در محیط‌های بیمارستانی انجام شود و مطمئن شوند کیفیت مراقبت بدون توجه به زن یا مرد بودن بیماران یا پزشکان یکسان خواهد بود. به همین دلیل مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بفهمیم چرا این تفاوت‌ها وجود دارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه