مانع بانک مرکزی بر سر راه بازارهای صادراتی

مانع بانک مرکزی بر سر راه بازارهای صادراتی


محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از دلایل عمده تراز بازرگانی منفی که تمام کارشناسان و صاحبان کسب‌وکار می‌گویند، بخشنامه‌های نادرست بانک مرکزی در حوزه پیمان‌سپاری ارزی است، چراکه این روش‌ها عملاً عملیاتی نبوده و در حال منفی کردن روند صادرات کشور است که باید این موضوع با ورود دستگاه‌های نظارتی و دولت به نحوی حل شود.
بر پایه آخرین آمار اعلام شده از سوی گمرک، تراز بازرگانی سال1402 منفی 16.8میلیارد دلار است که وضعیت ناخوشایند تجارت در کشور را به تصویر می‌کشد. 
برخلاف ادعای دولت درباره وضعیت بازارهای صادراتی، آمارهای گمرک نشان می‌دهد صادرات کشور در سال گذشته بدون در نظر گرفتن صادرات برق، نفت، خدمات فنی مهندسی و تجارت‌چمدانی، حدود 49میلیارد دلار بوده که کاهش 9/8درصدی داشته است. 
محمود نجفی‌عرب درخصوص صحبت‌های اخیر خاندوزی، وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تغییر می‌کند، گفت: در این‌ باره اطلاعی ندارم و صحبتی با ما انجام نشده است، تا زمانی که بحث پیمان‌سپاری ارزی حل نشود، روند صادراتی ما بهبود نمی‌یابد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: من اصلاً این نگاه را ندارم که اگر جنسی را صادر کردیم، نباید پولش به داخل کشور برگردد، حتماً باید برگردد و با روش‌های مختلف می‌توان این منابع
 را برگرداند.
سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار واردات داریم، بسیاری از کالاهای وارداتی را می‌توان از طریق ارز صادراتی تأمین کرد بدون اینکه فشار روی صادرکننده 
وجود داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه