مسکن مهرگان2 مشکلات مهرگان1 را ندارد

در بازدید مسئولان از پروژه‌های مختلف بخش مرکزی مشهد مطرح شد

مسکن مهرگان2 مشکلات مهرگان1 را ندارد

ظهر روز گذشته در مراسم سه‌شنبه‌های امید، یعقوبعلی نظری در مراسم افتتاح هنرستان شهید بااخلاق در منطقه شاهنامه که با حضور فرماندار مشهد، مدیر کل آموزش و پرورش استان و جمعی از خیران مدرسه‌ساز برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در استان خراسان رضوی به ویژه در شهر مشهد کمبود فضای آموزشی نسبت به میانگین کشوری است.


 وی افزود: کمبود فضای آموزشی از مسائل جدی حاشیه شهر مشهد به شمار می‌رود که به همت خیران مدرسه‌ساز و آموزش و پرورش اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.
استاندار خراسان رضوی ضمن تشکر از خانواده شهید بااخلاق و خیران مدرسه‌ساز ادامه داد: زمین هنرستانی که افتتاح شد توسط خانواده شهید بااخلاق اهدا شده و خیران مدرسه‌ساز نیز در ساخت این هنرستان که ظرفیت پذیرش ۶۰۰دانش‌آموز را دارد مشارکت داشته‌اند و باید گفت یک نهضت ساخت کلاس درس به راه افتاده است.
نظری تشریح کرد: برای رسیدن به نقطه مناسب، حدود 5هزار کلاس درس باید ساخته شود و با نهضت به راه افتاده شاهد افزایش حدود یک مترمربع سرانه فضای آموزشی در استان هستیم و این جای امیدواری دارد.
وی افزایش سرانه‌های مختلف در استان را ضروری دانست و گفت: مشهد شهری مهاجرپذیر است و باید سرانه‌ها به ویژه سرانه آموزشی را به نحوی تنظیم کنیم که پاسخگو باشیم و خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها بتوانند استفاده کنند.
استاندار خراسان رضوی تشریح کرد: هدف‌گذاری شده تا به نسبت کمبود ۵هزار کلاس درس در استان، برای ساخت نصف این مقدار از مشارکت و ظرفیت خیران استفاده شود و برنامه داریم در سرانه‌های دارای کمبود استان از جمله آموزش، ناترازی برق، ورزش، تنش آبی و سایر موارد تا پایان دولت پروژه‌هایی را به سرانجام برسانیم.

طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها
یعقوبعلی نظری در جمع دهیاران بخش مرکزی در مسجد روستای ولی‌آباد نیز عنوان کرد: هدف از این جلسه و بازدیدها مواجهه مسئولان با مسائل منطقه و جمع‌بندی مسائل است. ما هیچ گاه نمی‌توانیم ادعا کنیم همه مسائل حل شده است بلکه متناسب با شرایط باید حرکت کرد.
استاندار خراسان رضوی در تشریح مسائل روستاهای بخش مرکزی مشهد گفت: آنچه از مراجعات مردم و گفت‌وگو با دهیاران حاصل شده، مشخص شد مسئله حادی وجود ندارد و همه روستاها از حداقل‌هایی برخوردارند و مشخص است دهیاران پیگیر موضوعات در روستاها هستند.
وی ادامه داد: در جلسات استانی ۱۴ موضوع در طرح تحول روستایی وجود دارد که آب، برق، گاز، بهداشت و... را شامل می‌شود بنابراین در چارچوب طرح تحول روستایی در خدمت دهیاران و موضوعات آنان هستیم.
نظری تأکید کرد: در خصوص روستاهایی که نسبت‌ به موضوعات مشخص شده در طرح تحول روستایی اشکالی وجود دارد ، در اسرع وقت بررسی صورت می‌گیرد.
استاندار خراسان رضوی دو موضوع اشتغال و مسکن روستایی را از موضوعات مهم و اساسی در روستاها دانست و گفت: تأکید داریم از طریق دهیاران پیگیری شود تا جمعیت در روستاها مستقر شوند.
وی خاطرنشان کرد: مد نظر داریم با کمک دهیاران، افرادی که در روستاها فاقد مسکن هستند به آن‌ها مسکن تعلق بگیرد و اگر کسی زمین دارد با دادن تسهیلات به ساخت مسکن او کمک شود و اگر کسانی که اهل روستا هستند و به شهر رفتند ، تمایل به بازگشت به روستا دارند به این افراد هم در ساخت مسکن کمک می‌شود.
نظری با اشاره به تعداد دهیاری‌ها تصریح کرد: ۲۶دهیاری در بخش مرکزی مستقر است و باید بحث اشتغال و مسکن به عنوان موضوعات مهم در دستور کار دهیاران، بخشدار و فرماندار قرار بگیرد تا مشکلات مسکن روستایی برطرف شود.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اشتغال روستاییان و اشتغال دانش‌آموختگان از موضوعات مهم تحت بررسی است و اگر معیشت مردم به ویژه در روستاها برقرار نباشد جمعیت پایدار نمی‌ماند.
وی تحقق مسکن روستایی و اشتغال روستایی را در یک چارچوب دانست و عنوان کرد: در روستاها چندشغلی بودن در خانواده روستایی حاکم است و علاقه و تجربه هم لازمه اشتغال روستایی است و این توقع را داریم که دهیاران به ما کمک کنند و در ساخت مسکن روستایی موضوع اشتغال هم مد نظر است.
نظری در پایان تشریح کرد: حل مشکل مردم در دستور کار مسئولان باید باشد و دهیار کسی است که مسلط به منطقه است و امین مردم و حاکمیت است و با توجه به این ظرفیت بسیاری از مشکلات روستایی حل می‌شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: 2هزار و 596 روستای بالای ۲۰خانوار در استان داریم که قرار است براساس مؤلفه‌هایی مانند اشتغال، مسکن، مهاجرت معکوس و سایر موارد که در طرح انتخاب دهیار برتر استان مد نظر قرار خواهد گرفت برترین دهیاران استان انتخاب شوند و امیدواریم شاهد اقدام‌های ارزنده دهیاران در این زمینه باشیم.

تکمیل مسکن ملی مهرگان2 تا پایان سال
فرماندار مشهد نیز در حاشیه بازدید مدیران ستادی و اجرایی استان از بخش مرکزی مشهد در جمع خبرنگاران گفت: امروز علاوه بر بازدید از پروژه بیمارستان ۵۴۰تختخوابی و پل دهرود به همراه استاندار محترم خراسان رضوی، بازدید از پروژه مسکن ملی مهرگان هم در دستور کار بود که صورت پذیرفت.
محسن داوری افزود: قرعه‌کشی این واحد‌ها انجام شده و صاحبان آن‌ها مشخص است. بخشی از 2هزار و 500 واحد مسکونی در حوزه مسکن ملی منطقه مهرگان2 تا پایان اردیبهشت ماه و بخشی دیگر تا پایان سال تحویل متقاضیان خواهد شد.
وی در پاسخ به خبرنگار ما در پیگیری مشکلات شهرک مهرگان یک از جمله کمبود مدرسه، مشکل دفع فاضلاب به دلیل سنگلاخی بودن بستر خاک و نبود سیستم اگو گفت: مشکل نانوایی و مدرسه شهرک مهرگان یک برطرف شده هر چند به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم اما در ساخت شهرک مهرگان2 تلاش شده مشکلات شهرک مهرگان یک وجود نداشته باشد و ساخت دو مدرسه و رفع مشکل فاضلاب در دست اقدام است.
فرماندار مشهد اظهار کرد: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که از مصوبات سفر ریاست جمهوری به مشهد است، در فاز نخست اورژانس آن به بهره‌برداری خواهد رسید و تکمیل این پروژه طبق برنامه در دست اقدام است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه