افزایش محبوبیت ترامپ در اردوگاه جمهوری‌خواهان

منتقد سرشناس رئیس‌جمهور سابق آمریکا از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف شد

افزایش محبوبیت ترامپ در اردوگاه جمهوری‌خواهان

کاخ کنگره یا ساختمان کاپیتول همان جایی است که پنجم و ششم ژانویه ۲۰۲۱، طرفداران ترامپ پس از تجمع در بنای یادبود واشنگتن به سمت آن حمله‌ور شدند.


​​​​​​​در ادامه، طرفداران ترامپ در ساختمان کاپیتول تجمع کردند تا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اعتراض کنند. برخی این حادثه را نشانه افول قدرت آمریکا دانستند و برخی آن را دور شدن از دموکراسی قلمداد کردند. پس از پایان تجمعات حامیان ترامپ، کمیته تحقیقاتی برای بررسی ادعاهای ترامپ شکل گرفت و ادعای تقلب در انتخابات رد شد و کنگره، ترامپ را مسئول حوادث یاد شده دانست. به گزارش هیل، پایگاه خبری وابسته به کنگره آمریکا در صورتی که اتهامات ترامپ ثابت شود، ممکن است او با حداکثر مجازات که دو دهه زندان است، روبه‌رو شود. این مسئله به نوعی شاخ و شانه کشیدن دموکرات‌ها برای ترامپ بود.
 اما عجیب‌تر آنجا بود که در جلسات کمیته تحقیقاتی 10 نفر از سران جمهوری‌خواه در کمیته حاضر شدند و علیه ترامپ شهادت دادند. جالب‌تر آنجا بود که در زمان بررسی حوادث، «لیزچنی» نایب رئیس کمیته تحقیقاتی 6 ژانویه بود. لیز چنی از جمهوری‌خواهان منتقد ترامپ اما روز گذشته در رأی‌گیری مقدماتی درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت وایومینگ شرکت کرد و با بدست آوردن نیمی از آرای رقیب خود، از هریت هیگمن شکست خورد. هریت هیگمن با حذف خانم چنی توانست هشتمین نفر از ۱۰ نفر منتقد ترامپ در کمیته تحقیقاتی را شکست دهد. بسیاری معتقدند لیز چنی به دلیل خشم ترامپ و زهر چشم از او از گردونه انتخابات حذف شد. چنی، دشمن قسم خورده ترامپ زمانی رهبر شماره سه جمهوری‌خواهان در آمریکا بود. 
بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: خانم چنی از معروف‌ترین مخالفان سرشناس ترامپ است. او پس از شکست در نشستی اعلام کرد به‌راحتی می‌توانست در انتخابات برنده شود اما حاضر نبود «دروغ‌های» دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته را بپذیرد. ترامپ ولی ضمن اعلام خوشحالی از نتیجه انتخابات، خانم چنی را «مغرض» و «ریاکار» خواند و اعلام کرد لیز چنی عاشق جنگ‌های بی‌پایان، مزخرف و خونبار است. شکست چنی جدیدترین نشانه از تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌رود. لیز چنی ۵۶ ساله که تاکنون سه دوره عضویت در کنگره را در کارنامه دارد، دختر دیک چنی، معاون جرج دبلیو بوش، به علت حمایت از استیضاح ترامپ مدت‌ها زیر فشار بود و بسیاری از جمهوری‌خواهان از او خواسته بودند استعفا کند. رئیس جمهور پیشین که احتمالاً در هفته‌های آینده نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام می‌کند، بیرون انداختن ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه هوادار استیضاحش را اولویت خود قرار داده است. به نظر می‌رسد از این ۱۰ نماینده تنها دو نفر به انتخابات ۲۰۲2 راه یابند. ترامپ تاکنون بیش از ۲۰۰ داوطلب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای را تأیید کرده که بسیاری از آنان در رأی‌گیری‌ها پیروز شده‌اند. انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ۱۷ آبان امسال و برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود.
نتایج جدیدترین نظرسنجی انتخابات آمریکا نشان می‌دهد هجوم مأموران اف‌بی‌آی به ویلای رئیس‌جمهوری پیشین و تفتیش آن منجر به افزایش محبوبیت وی در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه شده است. یافته‌های نظرسنجی مشترک نشریه پولیتیکو و مؤسسه افکارسنجی مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد اگر رقابت‌های درون‌حزبی برای انتخاب نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این روزها برگزار شود، ترامپ حائز ۵۷ درصد رأی موافق رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه خواهد شد که در مقایسه با نظرسنجی مشابه اوایل تابستان رشدی ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه