ایالات متحده «پلن بی» خوبی ندارد

دیفنس وان:

ایالات متحده «پلن بی» خوبی ندارد

ترجمه و تنظیم: زینب اصغریان

دانیل آر. دی پتریس متخصص امور دفاعی و خارجی در مقاله ای در اندیشکده «دیفنس وان» آورده است:مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در آخرین مراحل خود قرار دارد. بایدن، به طور جدی در مورد موضع مذاکره تهران ناخشنود است.


​​​​​​​با به بن بست رسیدن مذاکرات، ایران به غنی‌سازی مقادیر بیشتر اورانیوم با کیفیت بالاتر ادامه می‌دهد. اما برای بایدن، موضوع به همین سادگی نیست. بایدن پیش از اینکه خیلی دیر شود باید توافق هسته ای ایران را حفظ کند. برای واشنگتن، هر طرح B احتمالاً حول محور اعمال تحریم‌های بیشتر بر صادرات انرژی ایران است. 
نویسنده ادامه می‌دهد: در حالی که تحریم‌های بیشتر بی‌تردید تهران را مجبور به تعدیل موضع مذاکره‌اش نمی‌کند، واشنگتن در چهار سال گذشته دقیقاً این راهبرد را دنبال کرده است. زمانی که دولت ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و هزارو500 تحریم علیه اقتصاد ایران اضافه کرد، انتظار این بود که در نتیجه درد و رنج بیشتر در نهایت امتیازات هسته ای بیشتری را برای ایران به همراه داشته باشد. متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
پتریس انواع عملیات در پلن بی را این‌گونه ذکر می‌کند: عملیات سایبری و انواع دیگر جاسوسی نیز یک گزینه در پلن بی هستند. اسرائیل عملیات‌های مخفی را علیه برنامه هسته ای ایران اجرا کرده است. عملیات مشترک ایالات متحده و اسرائیل در 
سال 2010 - عملیاتی که از بدافزار رایانه‌ای استاکس نت استفاده کرد - یک پنجم سانتریفیوژهای ایران را منهدم کرد. ترورها علیه دانشمندان ایرانی که معروف‌ترین آن‌ها (شهید) محسن فخری زاده، پدرخوانده برنامه هسته‌ای است، تا به امروز ادامه دارد. با این حال، عملیات سری در بهترین حالت یک تاکتیک تأخیری است. از بین بردن یک نیروگاه سانتریفیوژ یا خنثی کردن چندین دانشمند ایرانی ممکن است به طور موقت فعالیت هسته‌ای ایران را از مسیر خارج کند، اما مشکل را حل نخواهد کرد. در واقع، حتی می‌تواند مشکل را بدتر کند. کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ کرج که در مرداد ماه آسیب دیده بود، نه تنها دوباره کار می‌کند بلکه تولید را افزایش می‌دهد. کارخانه زیرزمینی غنی سازی فردو اکنون میزبان برخی از پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهایی است که ایران تولید کرده است و ایران اکنون در حال ساخت یک شبکه تونل جدید در جنوب سایت اصلی غنی سازی نطنز است که به گفته مقامات آمریکایی می‌تواند تلاشی برای تولید تأسیسات جدید و سخت‌تر به دلیل حملات قبلی باشد.
نویسنده در انتها می‌نویسد: پرهزینه ترین 
طرح بی، یک عملیات نظامی آشکار، احتمالاً از طریق حملات هوایی، علیه برنامه ایران خواهد بود. مقامات ایالات متحده استدلال می‌کنند هیچ گزینه ای نباید از روی میز حذف شود. اما در حالی که ارتش ایالات متحده قطعاً قادر به انجام عملیات خواهد بود، سؤال این است که آیا باید این کار را انجام دهد یا خیر. چرا که ایران حملات هوایی آمریکا را تلافی خواهد کرد. چنین انتقام‌جویی می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از بهره‌برداری از نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه و دستور برای هدف قرار دادن تأسیسات نیروهای آمریکایی گرفته تا ایجاد اختلال در تنگه هرمز، که یکی از مهم‌ترین نقاط حمل و نقل نفت خام در جهان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه