اسنادی جدید از واقعه مسجد گوهرشاد رونمایی شد

در سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران

اسنادی جدید از واقعه مسجد گوهرشاد رونمایی شد

 آیین رونمایی از مهم‌ترین اسناد قیام مسجد گوهرشاد با عنوان «گوهریاد» دیروز در سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از مهم‌ترین اسناد قیام مسجد گوهرشاد باعنوان «گوهریاد»، چهارشنبه ۲۹ تیر در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور علیرضا مختارپور، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
در این برنامه علیرضا مختارپور با اشاره به اینکه در بیان روایت‌ها کوتاهی صورت گرفته، گفت: سوگمندانه باید اعتراف کنیم در روایت حوادث مهم کشورمان و انقلاب اسلامی دارای ضعف‌هایی هستیم و اگر نسل جوان و نوجوان، امروز و آینده ما را مورد سؤال و مؤاخذه قرار دهند و دلیل برخی از اشتباه‌ها و یا خطاهای خودشان و یا رسانه‌های دیگر را کم‌کاری و یا بد عملی ما در انتقال درست حوادث انقلاب اسلامی بدانند قطعاً حق با آن‌ها خواهد بود. امیدوارم با این نوع برنامه‌هایی که در دوره جدید معاونت اسناد و بخش‌های دیگر درحال برنامه‌ریزی و اجراست؛ اندکی از حجم تقصیرات و کم‌کاری‌ که ما مدیران داشتیم جبران شود.

این اسناد برای نخستین‌بار از صندوق اسناد ملی استخراج شده‌ است
در ادامه محمدجواد جعفریان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اسناد قیام مسجد گوهرشاد اظهار کرد: واقعه مسجد گوهرشاد واقعه دردناکی است چرا که در حرم امن الهی امام رضا(ع) رخ داد. رضاخان اولین حاکم داخلی بود که به حریم قدس رضوی تعدی کرد. البته نیروهای خارجی هجوم و هتک حرمت داشته‌اند.
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تأثیری که واقعه گوهرشاد بر روند حکومت رضاخان داشت، بیان کرد: این حادثه تمام ارکان حکومت را تحت‌الشعاع قرار داد و نخست‌وزیری که بسیار مطلوب شاه بود برکنار شد و سیاست‌های حکومت در خصوص لباس‌ها به تعویق افتاد.
جعفریان در ادامه خاطرنشان کرد: امروز ما روایتی از این واقعه را براساس اسناد ملی جستار خواهیم کرد و بخش اندکی را اینجا مشاهده خواهیم کرد. این نوید را می‌دهم این اسناد که برای نخستین‌بار از صندوق اسناد ملی استخراج شده‌ را در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد.
وی درخصوص برنامه‌های معاونت اسناد گفت: البته از این پس چنین عرضه‌های جدیدی خواهیم داشت. بخشی از اسناد را هر سه ماه رهاسازی خواهیم کرد تا در اختیار پژوهشگران با رویکرد تولید دانش قرار بگیرد.
در ادامه قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه رضاخان خود توان طراحی چنین کاری را نداشته و باید نقش استعمار و استبداد را در این واقعه تبیین کرد، گفت: باید در این زمینه به سیر تطور حوادثی که منجر به حادثه مسجد گوهرشاد شد و واکنش حکومت رضاخانی دربرابر علما و افراد معترض به کشف حجاب پرداخت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه