رونمایی از نسخه خطی 800 ساله

رونمایی از نسخه خطی 800 ساله

در يکـصـد و سـی و دومـين برنـامـه سـه‌شـنـبه‌هـای عـلـمی و فـرهنـگی آستان قدس رضوی، نسخه 800ساله خطی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی این آستان با عنوان «اِقبالُ الاَعمال» ابن‌طاووس معرفی و رونمایی شد.
نسخه خطی اِقبالُ الاَعمالِ توسط «علی بن موسی ابن‌طاووس» از علمای مشهور اسلامی قرن‌های ششم و هفتم در سال ۶۵۰ هجری قمری تألیف شده است. بخشی از این اثر به اعمال مستحبی شب و روز عید غدیر خم از جمله نماز، دعا و فضیلت و ارزش روزه‌داری در آن اشاره دارد.
این کتاب ارزشمند به زبان عربی است و به دلیل اهمیت آن همواره مورد توجه، استفاده و استناد علمای برجسته اسلامی قرار می‌گیرد ضمن اینکه پیش از این نیز تلخیصی از آن تدوین و به فارسی ترجمه شده است. این اثر در ۴۹۸ برگ در ۱۹ سطر توسط «عزیزالله بن فتح‌الله سمنانی» کتابت شده و در سال۱۰۶۵ هجری قمری توسط «فاضل خان» وقف آستان قدس رضوی شده است. 
در مراسم معرفی و رونمایی این اثر، حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضی دهشت، عضو کميسيون تبليغ شورای مديريت حوزه علميه خراسان در سخنانی واقعه غدیر را باعظمت‌ترین جریان در اسلام خواند و تبیین واقعه غدیر برای نسل‌های پیش رو را از مهم‌ترین رسالت‌های امت اسلام دانست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه