گردشگری کشاورزی ظرفیتی جدید در اشتغال‌زایی روستایی

گردشگری کشاورزی ظرفیتی جدید در اشتغال‌زایی روستایی

خراسان رضوی

گردشگری کشاورزی یا «اگروتوریسم» یکی از ظرفیت‌های بالقوه خراسان رضوی است که تاکنون به‌ صورت حرفه‌ای و جدی به آن نگاه نشده است.


گردشگری کشاورزی، عملی برای جذب گردشگران به یک منطقه برای اهداف کشاورزی است. 
گردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی سبب ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آن‌ها شده که به دنبال روند 
رو به رشد نوعی گردشگری است که هم آموزشی و هم تفریحی است.
همچنین این نوع از گردشگری، گزینه دیگری برای تنوع فعالیت‌های کشاورزان کارآفرینی است که مایل به فعالیت‌های کشاورزی و میهمان‌نوازی در مزرعه خویش بوده و این امر فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را در مناطق روستایی به ارمغان می‌آورد.
گردشگری کشاورزی در دو دهه میلادی اخیر در کشورهای توسعه ‌یافته شکل گرفت و در کشورهای در حال ‌توسعه‌ای همچون چین از سال 2004 بر آن تمرکز شد، به‌ طوری‌ که در سال 2011 حدود 720 میلیون بازدید کننده را در حوزه گردشگری کشاورزی به خود جذب کرد و درآمدی افزون ‌بر 216 میلیارد «یوان» از این راه برای اقتصاد کشورش حاصل آمد. 
استان خراسان رضوی نیز با توجه به حضور سالانه 30میلیون زائر و مسافر، یکی از پایگاه‌های مهم صنعت گردشگری کشور به شمار می‌آید. 
بنا بر نظر کارشناسان، این بخش می‌تواند در پیوند با سایر حوزه‌های تخصصی؛ نظیر بخش کشاورزی پتانسیل‌های تازه‌ای را فراهم آورد و ظرفیت جدیدی برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد کند و اقتصاد روستایی را نیز متحول نماید.

ظرفیتی جدید
امید رضوانی؛ مدرس حوزه گردشگری در این زمینه می‌گوید: صنعت گردشگری در خراسان رضوی همچون سایر مناطق کشور حتی جهان به‌ واسطه بحران ناشی از شیوع کرونا، متحمل خسارت‌های سنگینی شده است. 
برنامه‌ریزان این بخش باید بکوشند این تهدید را به مدد ظرفیت‌های جدید، به فرصت تبدیل کرده و مانع آن شوند تا سرمایه‌گذاری‌های صنعت گردشگری، در این بحران از دست برود.
سال گذشته مشاهده شد که کرونا موجب شده برخی افراد که در روستاها و یا حاشیه شهرهای بزرگ باغ یا ویلا داشتند، به این مکان‌ها پناه ببرند.  بنابراین کرونا در تغییر سیاق زندگی این افراد و همه ما تأثیر گذاشت.
وی با بیان اینکه از این فرصت باید استفاده کرد و ذائقه گردشگران را در این روند تحول سبک زندگی، به سفر به مناطق طبیعی سوق داد، می‌گوید: تغییر بخشی از مقاصد گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های تازه در این حوزه می‌تواند برای صنعت گردشگری فرصت‌های تازه‌ای فراهم کند.
در بسیاری از کشورها بخشی از تورهای توریستی مربوط به گردشگری کشاورزی است. ما نیز اگر بتوانیم زمینه بازدید دوستداران طبیعت از محیط‌های کشت و کار و به ‌ویژه مزارع ارگانیک را فراهم کرده و حس تولید را به این گردشگران القا کنیم، قطعاً شاهد رشد علاقه‌مندی در این افراد خواهیم بود. به این طریق بستری فراهم می‌شود تا گردشگرانی که به نیت زیارت به مشهد سفر می‌کنند، انگیزه ماندگاری بیشتری در این شهر و استانمان داشته باشند.

توافق برای اگروتوریسم
در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به توافقنامه بین دو وزارت جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص بحث اگروتوریسم  اظهار می‌کند: در استان بحث اجرایی اگروتوریسم به سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی واگذارشده است. البته در توافقنامه مبادله شده در تهران، مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.
سید احمد دلقندی می‌گوید: یکی از اهداف ما آشنایی مردم با محصولات کشاورزی است. موضوع دیگر، هدایت سرمایه‌گذاران به بخش کشاورزی و صنایع فراوری آن است.
وی توضیح می‌دهد: افراد زیادی مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌اند؛ اما آشنایی کافی با این مقوله ندارند. یکی از اهداف ما فراهم کردن زمینه این آشنایی و هدایت مؤثر سرمایه‌گذاران در این بخش است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه