تولیدکنندگان از سازمان‌های حمایتگر انتظار حمایت دارند

به منظور رفع موانع

تولیدکنندگان از سازمان‌های حمایتگر انتظار حمایت دارند

سمنان- مرتضی مزینانی  

تولید به هر شکلی که مدنظر باشد، یک الزام اساسی دارد و آن هم، «مانع‌زدایی» است. این خواسته البته در بیانات رهبری بارها و بارها بازتاب داده شده و معظم‌له از مسئولان و دولت‌ها خواسته‌اند تا قبل از هر چیز، ورود به حوزه تولید را تسهیل کرده، حمایت از تولید را در عمل نشان دهند و رفع موانع تولید را اولویت خود بدانند؛ اما این خواسته‌ها تا چه میزان عملی شده است؟


تردیدی وجود ندارد که امروز تولیدکنندگان و سربازان خط مقدم اقتصاد کشور بیش از همیشه به حمایت‌های همه‌جانبه نیاز دارند تا بتوانند در مسیر رشد اقتصادی کشور قدم‌های بلندتری بردارند.
رفع موانعی که از آن‌ها به‌عنوان تحریم‌های داخلی در سخنان کارشناسان اقتصادی یاد می‌شود، امروز بزرگ‌ترین حمایتی است که می‌توان از حوزه تولید، تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان داشت.

امنیت سرمایه‌گذاری مهم است
سعید ترکمان‌دهنوی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در همین راستا امنیت سرمایه‌گذاری را مهم می‌داند و می‌گوید: مشارکت فعالان اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد به‌ شرط آنکه الزامات آن فراهم آید. دغدغه‌هایی مانند تأمین برق، آب و زیرساخت ازجمله عواملی است که سرمایه‌گذار را نگران می‌کند و باید برای آن فکری شود.
در کنار همه این دغدغه‌ها، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که اهمیتشان کمتر از زیرساخت‌های اساسی نیست. یکی از این مشکلات، رویه‌های برخوردی در سازمان‌های مرتبط با حوزه کار و تولید است.

مانع‌زدایی
عبدالحمید دربانیان؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این زمینه سخنان قابل ‌تأملی بیان می‌کند و می‌گوید: بیشترین مشکل در دفاتر و بازرسی‌های یک‌ ساله اعلام شده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
وی گفت: برون‌سپاری سازمان‌های حسابرسی تأمین اجتماعی، مشکلات عدیده‌ای برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان بیان کرد: مسئله فوق از طریق اتاق بازرگانی به سازمان تأمین اجتماعی اعلام و قرار بر این شد تا دفاتر یک‌ ساله مورد بازرسی قرار گیرند.
دربانیان گفت: مسائلی همانند افتتاح حساب‌ها، ترکیب هیئت‌های حل اختلاف تأمین اجتماعی با درصد آرای مساوی ازجمله موادی است که در حال پیگیری بوده و باید به‌طور جدی برای آن اقدام شود.

بروکراسی اداری 
یکی از مهم‌ترین موانع تولید، سنگ‌هایی است که بروکراسی اداری و برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها پیش پای تولیدکنندگان گذاشته است.
کارشناسان اقتصادی عقیده دارند تعدد مجوزها و فرایندهای غیرشفاف در ادامه همین رویه‌های غلط، سبب می‌شود تولید در کشورمان آن شتاب مدنظر را برای کمک به رشد تولید ناخالص ملی نداشته باشد.
امروز انرژی فراوانی از کارآفرینان در بخش‌های مختلف گرفته می‌شود و سازمان‌های مرتبط با کار و تولید، همواره نفع خود را بر کمک به تولیدکنندگان برتری می‌دهند.
به عبارت بهتر، گرفتاری تولیدکنندگان در شرایطی که همواره بر لزوم «رفع موانع تولید» تأکید می‌شود، یکی دو تا نیست و برخی از کارآفرینان با گلایه جدی از روندهایی که تأمین اجتماعی پیش گرفته، عقیده دارند: هر چه بیشتر در تأمین اجتماعی بدهکارمان کنند، منفعت بیشتری می‌برند!
برون‌سپاری سازمان‌های حسابرسی تأمین اجتماعی، مشکلات عدیده‌ای برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است
شهرام پرویز؛ رئیس کمیسیون مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این زمینه می‌گوید: اطلاعات قانونی کارفرمایان بسیار ضعیف است. به‌طور مثال، شرکت‌های اقماری سازمان تأمین اجتماعی به ‌صورت درصدی حق‌الزحمه دریافت می‌کنند و هر چه بیشتر کارفرما را بدهکار کنند، منفعت بیشتری می‌برند.
وی گفت: با وجود دستور بررسی حسابرسی یک‌ ساله، شرکت‌ها رأساً با واحدهای صنعتی تماس گرفته و تقاضای دفاتر را دارند و زمانی که دفاتر تحویل داده شد، مشکلات عدیده برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود.
رئیس کمیسیون مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: اخیراً شرکت‌های حسابرسی به فاکتورهای فروش واحدهای صنعتی ضریب اعمال می‌کنند و ضرورت دارد نشست‌های تخصصی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی برگزار و مشکلات پیش رو رفع شود.
شرکت‌های اقماری تأمین اجتماعی به‌ صورت درصدی حق‌الزحمه دریافت می‌کنند و هر چه بیشتر کارفرما را بدهکار کنند، منفعت بیشتری می‌برند.
پرویز ادامه داد: در بسیاری از موارد، گزارش‌ شده که فعالان اقتصادی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید را به کارمندان امور مالیاتی اظهار می‌کنند؛ ولی با عبارت «هنوز ابلاغ نشده» مواجه می‌شوند.
رئیس کمیسیون مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: به ضرورت باید با مدیران جلسات منظم برگزار شود تا فاصله اظهار و ابلاغ بخشنامه‌ها به حداقل برسد.

لزوم حذف فشارهای مضاعف 
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی سال 1400 خطاب به ملت ایران در تبیین موانع تولید در کشور فرموده بودند: «مقررات زائد و غیرلازم و دست‌وپاگیر و کمک نکردن بانک‌ها و نظام بانکی به تولید» از مواردی است که وجود دارد.
رهبری همان‌جا نیز تأکید داشتند: «لکن موانع تولید فقط این‌ها نیست» و برداشتن این موانع را بر عهده دستگاه‌های دولتی یا به‌ کلی دستگاه‌های حکومتی دانستند و فرمودند: «موانع تولید، زیاد است و باید از سر راه برداشته شود».
این بیانات، در کنار شرایط حساس کنونی، همه را بر آن می‌دارد تا لزوم حذف فشارهای مضاعف به فعالان اقتصادی را اولویت خود بدانند.
فرایندهای غیر شفاف و برخی مقررات تأمین اجتماعی در مواجهه با فعالان اقتصادی امروز فشارهای مضاعفی به تولیدکنندگان وارد می‌آورد که باید اصلاح شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه