کاهش آمار ورود به زندان‌های آذربایجان شرقی

کاهش آمار ورود به زندان‌های آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی  

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: تعداد ورودی‌های زندان‌های این استان طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹درصد کاهش داشته است.


موسی خلیل اللهی تلاش برای حبس‌زدایی را یکی از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی برشمرد و با تأکید بر اینکه دادگستری آذربایجان شرقی در این خصوص برنامه‌های متعددی را به اجرا می‌گذارد، افزود: بر همین اساس درباره مرتکبان جرایم سبک که حکم حبس برای آن‌ها صادر می‌شود، اگر متهم تا ساعت ۱۷ ضامن یا وثیقه به مراجع قضایی معرفی کند، به زندان نمی‌رود.
وی با بیان اینکه رویکرد دستگاه قضایی درخصوص وقوع جرایم و مجازات زندان، تفکیک جرایم خشن و سبک است، افزود: نوع برخورد و مقابله با مجرمانی که امنیت جامعه را مخدوش و احساس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کنند با افرادی که جرایم سبک مرتکب شده و فاقدسابقه کیفری‌اند، به هیچ عنوان یکسان نیست.
خلیل اللهی ادامه داد: طبق رویکردهای جدید قوه قضاییه با مرتکبان جرایم خشن مثل آدم‌ربایی و سرقت، بدون کوچک‌ترین اغماض برخورد می‌شود و در خصوص مرتکبان جرایم غیرعمد و سبک نیز ارفاقات قانونی از جمله عدم صدور قرار حبس، استفاده می‌شود که منجر به کاهش ورودی به زندان‌ها خواهد شد.
خلیل اللهی افزود: در آینده نزدیک زمینه ملاقات خانواده زندانی در منزل با مددجو در زندان از طریق ویدئوکنفرانس فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: باید این فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های گروهی انجام شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه