در دفاع از حقوق حیوانات قرن‌ها از غرب جلوتریم

آغاز دوره تابستانه حفظ قرآن در حرم حضرت معصومه 

در دفاع از حقوق حیوانات قرن‌ها از غرب جلوتریم

کارشناس احکام با انتقاد از نگهداری سگ در منازل گفت: ارزش، نجابت و وفاداری سگ ارتباطی با نجاست آن حیوان ندارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، سلسله نشست‌های «تأملات فقهی» با موضوع حرمت نگهداری سگ در منزل، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور از طریق تلویزیون اینترنتی پاسخ تی‌وی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور در این نشست در پاسخ به این پرسش که «نگاه اسلام به حیوان چیست» گفت: شعار ما در زندگی براساس ثقلین یعنی کتاب خدا و سیره اهل بیت(ع) است و بر این محور، قرآن و روایات در زمینه حیوانات بحث‌های بسیار مفصلی دارند و از 550آیه احکامی تعداد زیادی درباره حیوانات است.
وی با اشاره به اینکه 6 سوره به نام حیوانات داریم، ابراز کرد: این اهتمام نشان می‌دهد زندگی ما انسان‌ها با حیوانات پیوند بسیار نزدیکی دارد، به‌خصوص در گذشته به دلیل فقر امکانات قرابت بیشتری وجود داشت و به طور کلی هیچ‌گاه منافع حیوانات از بشریت دور نبوده است.
کارشناس احکام با تأکید بر اینکه در روایات ما برای انسان در تقابل با حیوانات حقوقی لحاظ شده، اظهار کرد: این حقوق در رابطه با حیوانات، یک‌طرفه است و تنها انسان دربرابر حیوان حقوق و ضوابطی دارد و در هر صورت احکام پنج‌گانه حرام، حلال، مستحب، مکروه و مباح در این مورد صدق می‌کند. استاد حوزه و دانشگاه عالم را یک جهان به هم پیوسته توصیف کرد و ادامه داد: هر آنچه در مجموعه هستی است را مؤثر می‌دانیم و حیوانات نیز به نحوی فهم و شعور و درک دارند و تعامل انسان با حیوانات برخاسته از تأثیر و تأثر است. وی افزود: علم تجربی، عقل و شهود نمی‌توانند تأثیر و تأثر را درک کنند از این رو باید به سراغ علوم وحیانی برویم. جامعه انسانی و حیوانی هم مقررات می‌خواهد، بنابراین اینکه تعامل ما چگونه باشد به نوع خلقت آن‌ها و مقررات عالم خلقت برمی‌گردد. اینکه قرآن می‌فرماید گوشت فلان حیوان حلال و کدام حرام است یعنی هر کدام برای موضوعی آفریده شده‌اند. حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه رفتار ما با حیوانات باید برگرفته از مناسک دینی باشد، خاطرنشان کرد: صدها روایت درباره ارتباط با حیوانات در کتاب‌های روایی داریم مثلاً کل جلد 6 فروع کافی متعلق به حیوانات است. کارشناس احکام با اشاره به اینکه حیواناتی که سفارش به نگهداری شده بیشتر از حیواناتی است که در نگهداری آن‌ها مذمت و نکوهش شده‌، ابراز کرد: سگ یکی از حیواناتی است که نگهداری‌اش مورد نکوهش قرار گرفته مگر استثنائاتی که در روایات بیان شده است.
وی با سفارش به مطالعه کتاب مفاتیح الحیات به علاقه‌مندان به حقوق حیوانات اظهار کرد: در منابع دینی امر به نیکی و احسان و نهی از آزار و اذیت حیوان هر دو اشاره شده و نفقه حیوان زیر دست واجب بوده و به آن تأکید کرده‌اند. مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی را ببینید، به نظر من هر مسلمان فارسی زبان به‌خصوص کسانی که علاقه به حیوانات دارند، باید این کتاب را مطالعه کنند.
استاد حوزه و دانشگاه، اسلام را در رعایت حقوق حیوانات جلوتر از دنیای مدرنیته غرب برشمرد و عنوان کرد: منشور حقوق حیوانات در سازمان ملل به 100سال قبل برمی‌گردد در حالی که روایات ما متعلق به 14 قرن پیش است، از همین رو نباید جوزده شویم؛ اسلام در رعایت حقوق حیوانات از غرب قرن‌ها جلوتر است. وی تصریح کرد: خرید و فروش سگ به جز موارد استثنا شده در رساله و روایات حرام است و از آنجایی که سگ زینتی مالیت ندارد از نظر شرعی کسب و خرید و فروش آن حرام است.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به اینکه دو حیوان سگ و خوک خشکی ذاتاً نجس‌العین هستند، خاطرنشان کرد: ارزش، نجابت و وفاداری سگ ارتباطی با نجاست آن حیوان ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه