قاچاق 20درصد داروهای خریداری شده با ارز یارانه‌ای

قاچاق 20درصد داروهای خریداری شده با ارز یارانه‌ای

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تولید داخل به دلیل سرکوب قیمتی حاصل از واردات کالای اساسی با ارز ارزان‌قیمت، از صرفه افتاده بود، گفت: در بخش واردات دارو با ارز 4200 تومانی، قاچاق گسترده داشتیم. ۲۰درصد دارویی که با ارز یارانه‌ای خریداری شده بود، به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد.
وی گفت: دولت حدود 15میلیارد ارز و دلار در سال به شکل ارز‌ 4200 تومانی یارانه پرداخت می‌کرد که از این طریق قصد داشت برخی از اقلام مورد نیاز مردم با این واسطه به قیمت مناسب به دست آنان برسد.
وی افزود: نهاده‌های دامی، دارو و مواد اولیه و... ازجمله این موارد بود، اما متأسفانه شاهد آن بودیم که رانت و قاچاق ایجاد شد، به طوری که برخی از تولیدکنندگان ارز دریافت کردند، اما کالایی تولید نشد و برخی از اقلام دارویی که به آن‌ها ارز اختصاص یافت، از چرخه داروخانه‌ها خارج شد‌.
وی افزود: قاچاق معکوس از دیگر عواملی بود که دولت را به تصمیم‌گیری در مورد اصلاح ارز 4200 تومانی سوق داد. 
در بخش واردات دارو با ارز 4200 تومانی، شاهد قاچاق گسترده بودیم که تنها در بخش دارویی، حداقل 20درصد دارویی که با ارز یارانه‌ای خریده شده بود، به کشورهای همسایه قاچاق شده این در حالی است که کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شد باید به دست مردم می‌رسید‌، اما شاهد آن بودیم که این کالاها دوباره صادر و یا قاچاق معکوس می‌شد.
وی تأکید کرد: با ارزیابی‌های صورت گرفته، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این نوع از یارانه‌دهی باید اصلاح شود زیرا آثار و تبعات مضر زیادی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.
وی بیان کرد: با توجه به گرانی و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید جلو قضیه گرفته شود یا با تخصیص کامل منابع و عواید حاصل از اصلاح نرخ ارز به انتهای زنجیره، مردم از این اصلاح اقتصادی بهره‌مند 
شوند‌.
مرحبا تصریح کرد: گرچه جامعه به سبب تورم توان گرانی را ندارد، اما سؤال اینجاست چه زمانی، زمان مناسبی برای این اصلاح اقتصادی بزرگ بود؟ که تنها می‌توان گفت دولت در شرایط فعلی باید این کار را انجام دهد، اما با تخصیص منابع واردات به مردم باید قدرت خرید را افزایش دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه