به جنگنده جدید نیاز داریم

بررسی علل و تبعات شهادت دو خلبان پایگاه اصفهان در گفت‌وگو با یک کارشناس صنایع دفاعی

به جنگنده جدید نیاز داریم

صبح روز گذشته نیروهای پایگاه هشتم شکاری ارتش در اصفهان، طی یک پرواز آموزشی با جنگنده اف 7 سقوط کرده و به‌شهادت رسیدند. در این اتفاق استاد خلبان سرگرد قاسم زمانی و دانشجوی خلبانی محمدجواد بای به فیض شهادت نائل آمدند. محمد جان‌نثاری معاون سیاسی- امنیتی استاندار اصفهان علت سقوط این پرنده رزمی را نقص فنی در هنگام عملیات اعلام کرده است.
پیش از این نیز در تاریخ 12 اسفند سال گذشته شاهد سقوط یک فروند اف 5 نیروی هوایی در شیراز به‌علت اشکال فنی وپیش از آن هم یک شهادت دیگر به‌دلیل نقص در سیستم صندلی‌پران در آشیانه پایگاه هوایی دزفول بودیم.
در همین زمینه یک کارشناس ارشد مسائل نظامی دفاعی در گفت‌وگو با قدس بر ضرورت چابک‌سازی صنایع نیروی هوایی کشور تأکید کرد. مهدی بختیاری با اشاره به‌توان نیروهای صنعت دفاعی کشور در بازسازی جنگنده رهگیر اف 14 که با صرف ۳۹هزار نفر ساعت و تلاش متخصصان پایگاه هوایی اصفهان طی سه روز گذشته به رده عملیاتی بازگشته، گفت: وجود متخصصان بازآمایی ادوات نظامی در کشور یک نعمت الهی محسوب می‌شود.
 وی افزود: ممکن است رایزنی تهران با مسکو به نتایج خوبی برسد؛ زیرا در برخی گزارش‌های منتشر شده ادعا شده است که روسیه قرار است دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را که
 ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها اینک آماده شده بر اساس قرارداد تحویل ایران بدهد.
 بختیاری ادامه داد: گزینه خرید جنگنده از چین هم در یک دوره مطرح شد که البته فعلاً منتفی‌است. وی اضافه کرد: برخی به اشتباه معتقدند توان‌موشکی و پهپادی باید جایگزین نیروی هوایی شود، اما در پاسخ به آن‌ها باید گفت هرکدام از این تجهیزات در نبرد با دشمن جایگاه خود را دارد و هرگز نباید 
دچارخطای تحلیلی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه