«استاد حمید سبزواری» شاعر انقلاب

«استاد حمید سبزواری» شاعر انقلاب

مقدم

حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری، شاعر اشعار مختلف حماسی و عرفانی است که با عنوان «شاعر انقلاب» نیز شناخته می‌شود. وی دارای مدال درجه یک هنر در رشته ادبیات و نخستین شاعری بود که کتاب شعرش با عنوان «سرود درد» در سال 1375 کتاب سال شناخته شد.
او در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد. شعر او را شناسنامه زمانمند انقلاب نامیده‌اند؛ زیرا کمتر حادثه یا رویدادی پس از انقلاب روی داده‌است که بازتاب آن در شعر او نیامده باشد.
وی در سال ۱۳۰۴ در سبزوار به دنیا آمد. پدرش عبدالوهاب و پدربزرگش ملا محمدصادق ممتحنی، هر دو شاعر بودند. اصول شاعری را از پدر خود آموخت و از 14 سالگی شروع به سرودن شعر کرد.
نوجوانی وجوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه‌اش تأثیر گذاشتند. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شود.
حمید سبزواری در سال 1331 ازدواج کرد که یک سال پس از آن، کودتای 28 مرداد، برایش گرفتاری‌هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت و مدتی متواری و در اسفراین مخفی شده بود. او سپس خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق بود تا سرانجام تبرئه شد.
وی مدتی را در یک شرکت استخراج سنگ معدن کار کرد و مدتی را نیز با اجاره حمام در سبزوار گذراند. او سپس در بانک تجارت استخدام شد. پس از انقلاب، ضمن کار در بانک تجارت، برای انقلاب شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد. یکی از این شعرها «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» بود.او پس از بازنشستگی از بانک، به صدا و سیما رفت و در شورای شعر مشغول خدمت شد. استاد حمید سبزواری سرانجام، بامداد ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی در سرخاب درگذشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه