«فردوسی» نماد حکمت و معرفت در فرهنگ و ادبیات

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مطرح کرد

«فردوسی» نماد حکمت و معرفت در فرهنگ و ادبیات

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این تلقی که فردوسی فقط یک شاعر بوده و شاهنامه منحصر در یک دیوان شعر است ظلم به فردوسی و شاهنامه به حساب می‌آید، زیرا او یکی از نمادهای حکمت و معرفت در فرهنگ و ادبیات فارسی است و اثر ماندگار وی منظومه کامل حکمت‌آموزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌‌الله سیداحمد علم‌الهدی، وی در شورای فرهنگ عمومی استان افزود: مفهوم حماسه‌آفرینی مورد نظر فردوسی به‌طور خاص ناظر بر جهاد در راه خداست که مظهر کامل آن در دفاع مقدس و سایر عرصه‌های ایثار و شهادت متجلی شده است.
وی ادامه داد: شخصیت‌های شاهنامه به‌عنوان مصادیق اسطوره‌سازی، نمادهای کاملی از فرهنگ و ادب و حماسه هستند و اسطوره‌سازی حکمت‌آموز فردوسی در شاهنامه، انحصار در رستم و سهراب ندارد بلکه حتی زنان شاهنامه هم به‌عنوان نمونه زن ایرانی، مظهر حیا و بینش سیاسی هستند.
او اضافه کرد: جنگ نرم امروز، جنگ روایت‌هاست و در راستای جهاد تبیین، باید فعالیت‌های پژوهشی با محوریت فردوسی مورد حمایت قرار بگیرد تا ضدانقلاب نتواند حکیم توس را به‌گونه‌ای که خود می‌خواهد معرفی کند و آن را به‌عنوان نمادی در برابر اسلام و وجود باکرامت امام رضا(ع) قرار دهد.
نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فرهنگ رضوی و وجود باکرامت امام رضا(ع)، فرهنگ دفاع مقدس و وجود ۲۳هزار شهید در خراسان رضوی، فرصت مناسبی است تا پرداختن به شاهنامه منجر به برانگیخته شدن موج فرهنگی سازنده در همه زمینه‌ها باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم، ایثار و شهادت را قله حماسه‌سرایی‌های فردوسی خواند و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب درخصوص مقام و جایگاه این شاعر محب اهل بیت(ع)، نکات قابل‌توجهی را مطرح کرده‌اند و حقیقت است که حتی ما خراسانی‌ها هم به‌طور شایسته به شخصیت این حکیم بزرگ توجه نکرده‌ایم. محمد حسین‌زاده افزود: به همین منظور، در جلسات کارگروهی که در چند ماه گذشته تشکیل شده است تصمیم بر این شد تا از امسال، ساز‌و‌کار منسجمی برای تخصیص و اهدای نشان ویژه فردوسی تدارک دیده شود تا به‌طور سالانه به چهار نفر از افرادی که در چهاربخش از پیش تعیین‌شده، حائز جایگاه برتر باشند این نشان فرهنگی ویژه اعطا شود. 
وی افزود: در بخش اول، همه پژوهشگرانی که در حوزه زبان و ادبیات فارسی فعالیت می‌کنند و تلاش‌های آنان توسط دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد مورد تایید قرار بگیرد می‌توانند نامزد دریافت این نشان باشند و در بخش دوم که با عنوان «حماسه‌ساز» نام‌گذاری شده است همه افراد شاخصی که در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حماسه آفریده اند می‌توانند برای دریافت این نشان نامزد باشند.
او ادامه داد:در بخش سوم که با عنوان «حماسه‌سرا» نام‌گذاری می‌شود آن دسته از هنرمندانی که حماسه های امروز ایران را در قالب‌های ادبی و هنری روایت می کنند می توانند گزینه اعطای این نشان باشند و در بخش چهارم که مشتمل بر حوزه بین الملل است همه فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با فردوسی و معرفی آن در سطح جهانی مدنظر کارگروه تخصصی قرار می‌گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه