روزهای آخر نظام تک قطبی

روزهای آخر نظام تک قطبی

با این حال، جهان در حال تغییر است و به‌طرز ماهرانه و گاهی نه چندان ظریف این تغییر دیده می‌شود که قدرت از ایالات متحده آمریکا و متحدان به شدت تابعش، به دنیای چندقطبی پیچیده‌تر با گروه‌ها و اتحادهای جدید و به‌ویژه، اقتصادی جدید تغییر می‌کند. روسیه از نظر جغرافیایی و از نظر منابع و مهارت‌های فناورانه، عظیم است و از تحریم‌های آمریکا به ستوه آمده است، همان‌طور که ایران به دلیل جرئت اینکه می‌خواهد صنعت نفت و هسته‌ای خود را در اختیار ایرانیان قرار دهد و موجودیت مستقلی داشته باشد، به شدت تحریم شده است.
کشورهای مستقلی مانند روسیه و چین از سیاست‌های غرب تبعیت نمی‌کنند و کشورهای زیادی می‌خواهند روی پای خودشان بایستند. چین و روسیه برای توسعه روابط دوجانبه و تقویت همکاری مصمم تر هستند. روابط جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در دهه اخیر از شتاب بسیار بالایی برخوردار بوده است. افزایش 
دو برابری تبادلات تجاری دو کشور، امضای توافق‌نامه‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، نظامی، فضا و غیره از جمله شاخص‌های مهم گسترش همکاری‌های چین و روسیه است. همچنین مواضع سیاسی دو کشور در بسیاری از موضوعات مهم سیاسی بین المللی و منطقه‌ای در سال های اخیر هم راستا و یا نزدیک به هم بوده و مسکو و پکن در مخالفت با نظم لیبرال آمریکایی و نظام تک قطبی مواضع یکسانی را اتخاذ کرده اند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه