مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم

امیرعبداللهیان در دیدار همتای لهستانی:

مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم

«زبیگنیو رائو» وزیر امور خارجه لهستان که ظهر روز گذشته در جریان سفری دو روزه به تهران آمده با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی‌اش و همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر با اعلام سفر دو روزه وزیر امور خارجه لهستان به تهران گفت این دیپلمات عالی‌رتبه در مدت اقامت خود در ایران علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان با برخی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد و مسائل دو‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث‌ و‌ تبادل نظر قرار خواهد داد. گفتنی است، شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود آوارگان لهستانی به ایران از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه لهستان در سفرش به  ایران خواهد بود.

زمینه‌های مختلف همکاری وجود دارد
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از این دیدار در نشست مشترک خبری با بیان اینکه دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار دارند، اظهار کرد: در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان سیاسی وزارتخانه‌ها و مدیران کل سیاسی حداکثر تا سه ماه آینده دور جدید نشست خودشان را برگزار کنند. حسین امیرعبداللهیان افزود: دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری و تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون و همچنین در عرصه‌های پزشکی هسته‌ای و در عرصه علمی در حوزه  تبادل دانشجو و استاد با هم اتفاق نظر داشتیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین اوکراین گفت‌وگو کردیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم، همان‌گونه که مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن، سوریه و هر نقطه‌ای از جهان هستیم. معتقدیم راهکار در اوکراین سیاسی است. وی همچنین به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدارهایم با آقای لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خودمان در این مسیر ادامه می‌دهیم.
وزیر خارجه لهستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: درباره موضوعات مختلفی که برای دو کشور مهم است، گفت‌وگو کردیم، ولی امروز فرصت فراهم شد تا با هم ملاقات کنیم و کاری کنیم که روابط دو کشور گسترش یابد. درباره صلح در دنیا و تغییراتی که بعد از جنگ در اوکراین به وجود آمده است، صحبت کردیم که به دلیل جنگ و خشونت روسیه به اوکراین ایجاد شده است. «زبیگنیو رائو» همچنین اظهار کرد: به مجردی که مذاکرات در وین به پایان برسد، تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری لهستان با ایران بیشتر شود؛ چون معتقدیم ایران دارای ظرفیت و توانایی خیلی زیادی است.  

امضای سند همکاری‌های فرهنگی
گفتنی است در پایان این دیدار سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، علمی، جوانان و رسانه‌های گروهی توسط حسین امیرعبداللهیان و
زبیگنیو رائو و با حضور رئیس سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی در محل وزارت امور خارجه به امضا رسید. امیرعبداللهیان در این باره گفته: این سند در قالب موافقت‌نامه به امضا می‌رسد و از اعتبار مهمی برخوردار است و عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌های مشترک ما فراهم کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه