لو رفتن سؤال‌های امتحانی با روشی پیش پا افتاده!

بازهم بی‌دقتی چاشنی کار بود

لو رفتن سؤال‌های امتحانی با روشی پیش پا افتاده!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی دانش‌آموز دختری در مقطع دبیرستان خبر داد که با روشی خاص اما پیش پا افتاده توانسته بود سؤالات امتحانی مقطع تحصیلی‌اش را بدست آورد و بین دیگر دانش‌آموزان پخش کند!

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشريح خبر گفت: با توجه به ارجاع شکوائیه قضایی از سوی دادسرای جرایم رایانه‌ای که برمبنای دادخواست ارائه شده از سوی معاون یک مدرسه دخترانه مبنی بر افشای سؤال‌های امتحانی چند درس در شب امتحان در مسیر پیگیری قرار گرفته بود، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

یک دانش‌آموز چگونه معلمانش را دور زد!
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: وقتی اظهارات شاکیه که معاون مدرسه دخترانه بود توسط کارشناسان پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد فردی که به احتمال زیاد باید یکی از دانش‌آموزان مدرسه باشد با  شناسه‌ای(آی دی) مشابه شناسه تلگرامی معاون مدرسه در شب امتحان با تک‌تک معلمان مقطع تحصیلی مذکور ارتباط برقرار کرده و در حالی که خودش را معاون مدرسه معرفی می‌کند از معلمان درخواست می‌کند سؤال‌های امتحانی را برایش ارسال کنند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه به بی‌توجهی‌های صورت گرفته در این زمینه که منجر به لو رفتن سؤا‌ل‌ها شد، اشاره و بیان کرد: متأسفانه معلمان بدون بررسی لازم و دقت کافی در این زمینه که آیا شناسه ایجاد شده واقعاً متعلق به معاون مدرسه است و حتی پیش از آن با تماس تلفنی نسبت به صحت‌سنجی موضوع اقدام کنند، همه فریب ترفند دختر دانش‌آموز را خورده و سؤال‌های امتحانی را به شناسه(آی دی) تلگرامی به ظاهر متعلق به معاون مدرسه ارسال کردند.
در ادامه عامل این اقدام تمامی سؤال‌ها را برای دیگر دانش‌آموزان ارسال کرد و موجب شد سؤال‌های امتحاتی لو رفته و نظم آموزشی دبیرستان دخترانه به هم بخورد.
این مقام ارشد انتظامی افزود: در ادامه بررسی‌ها توسط کارشناسان پلیس فتا هویت عامل این اقدام مورد شناسایی قرار گرفت و مشخص شد یکی از دانش‌آموزان که در همان دبیرستان در حال تحصیل بوده دست به این تخلف زده که در ادامه وی برای روشن شدن انگیزه‌اش پس از هماهنگی قضایی به پلیس فتا فرا خوانده شد .
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: دانش‌آموز 16ساله وقتی به مقر پلیس فتا آمد و مورد تحقیق قرار گرفت معلوم شد او با نقشه‌ای از پیش طراحی شده با انگیزه کنجکاوی و شیطنت دوران نوجوانی به جعل آی‌دی معاون مدرسه اقدام کرده و معلمان مقطع تحصیلی خود را فریب داده که در نهایت به همراه مستندات موصوف برای کسب تکلیف نهایی این فرد به دادسرا اعزام شد.
سرهنگ جهانشیری به دانش‌آموزان و تمامی کاربران فضای سایبری توصیه کرد: همان‌طور که در فضای فیزیکی و حقیقی سعی بر رعایت حقوق شهروندی را داریم در فضای سایبری نیز مراقب رفتار خویش باشیم و با پرهیز از کنجکاوی و شیطنت در فضای مجازی، کمک به بهبود امنیت روانی در این فضا داشته باشیم و با تشخیص اصالت عضویت و نام کاربری در دام افراد سودجو گرفتار نشویم.

هر پیامی جای پاسخ ندارد
از سوی دیگر بارها به کاربران فضای مجازی توصیه شده پیش از پاسخ هر پیام و خواسته‌ای در فضای مجازی تمامی جوانب را بررسی کنند و مطمئن شوند فردی که اقدام به ارسال پیام کرده و درخواست پاسخ دارد مالک اصلی شناسه کاربری است. متأسفانه پرونده‌های دیگری هم در زمینه هک تلگرام در پلیس فتا مطرح است که مجرمان پس از دسترسی به فهرست مخاطبان، شناسه کاربری را هک‌ کرده و دست به کلاه‌برداری می‌زنند که پیش پا افتاده‌ترین آن‌ها درخواست وجه است.
کلاهبرداران حتی برای آنکه موضوع لو نرود ابتدا چند صفحه قبل مکالمه صورت گرفته بین مالک صفحه هک شده و طعمه را بررسی می‌کنند و سپس مانند مالک اصلی صفحه و حتی با تکیه کلام‌های او اقدام به برقراری ارتباط با افراد می‌کنند. در ادامه هم درخواست واریز وجه به بهانه پیش آمدن مشکل را مطرح کرده که اگر افراد مراقب نباشند در دام این افراد گرفتار می‌شوند.
یکی از نکاتی که شهروندان می‌توانند در زمان مواجه شدن با این موضوعات مورد دقت قرار دهند شماره کارت‌هایی است که افراد کلاهبردار می فرستند و به نام دیگران است. در این زمان باید پیش از واریز وجه با یک تماس تلفنی با صاحب اصلی شناسه کاربری موضوع را مورد بررسی قرار داد و پس از آن اقدام کرد.
وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در فضای سایبری بلافاصله موضوع را برای بررسی کارشناسان پلیس فتا با شماره 096380 که به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی است در میان بگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه