ارزیابی مثبت از دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض

ارزیابی مثبت از دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض

گزارش

منابع رسانه‌ای در حالی روز گذشته خبر برگزاری دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را منتشر کردند که غالب آن‌ها جو پنجمین نشست را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرده و حتی برخی از احتمال دیدار وزیران خارجه دو کشور در آینده نزدیک نوشتند. 

افزایش امیدواری‌ها نسبت به از سرگیری روابط تهران – ریاض
بر این اساس خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منبعی دیپلماتیک اعلام کرده پنجمین دور مذاکرات طرفین روز پنجشنبه در پایتخت عراق با حضور نماینده‌ای از بغداد برگزار شده است. این رسانه روس تأکید کرد فضای این جلسه «بسیار مثبت» بوده است. در گزارش گفته شده در این نشست علاوه بر پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس، درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شده است. همچنین نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این موضوع نوشت: در پنجمین دور گفت‌وگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است. مسئولان عالی عراق و سلطنت عمان نقش مؤثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند. در ادامه گزارش آمده است: در جریان پنج دور گفت‌وگوهای صریح انجام شده، در مورد چالش‌های اصلی در مسیر از سرگیری روابط دو کشور تبادل نظر شده است. مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند.اگرچه هنوز اخبار رسمی در مورد محتوای آخرین دور گفت‌وگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده اما اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است فضای مثبت نشست اخیر امیدواری‌ها برای گام نهادن دو کشور در مسیر از سرگیری روابط را افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزیران خارجه دو طرف فراهم شود.

شرایط جدید و احتمال نزدیکی بیشتر
گفتنی است تاکنون چندین دور مذاکره از فروردین سال گذشته میان تهران و ریاض به میزبانی بغداد برگزار شده است. برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای اولین بار در ماه می سال ۲۰۲۱ اعلام کرد این کشور میزبان گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان بوده و تاکنون چهار دور از این مذاکرات بین طرفین به میزبانی بغداد برگزار شده است. پس از او «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هم ابراز امیدواری کرده بود دور پنجم مذاکرات در بغداد به بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان منجر شود.
دور پنجم گفت‌وگوهای طرفین اما قرار بود اسفند ماه گذشته برگزار شود که به دنبال اقدام سعودی در اعدام 81 شخص به اتهام تروریستی که نیمی از آن‌ها از شیعیان بودند متوقف شد. پیشتر وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات تهران و ریاض ابراز امیدواری کرده بود به‌زودی دور جدید گفت‌وگوها برگزار شود. «فؤاد حسین» در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مشخص است که دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان چه زمانی در بغداد برگزار می‌شود و آیا زمان آن تعیین شده است، گفته بود: امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها به زودی برگزار شود.
ایران و عربستان از سال 2016 روابط دیپلماتیکی ندارند. هر چند دو کشور در مقاطعی از برقراری دوباره روابط سخن گفته‌اند اما وجود برخی چالش‌ها میان طرفین و به‌ویژه جنگ یمن بر ادامه این تنش دامن زده است. با وجود این،اعلام آتش‌بس در یمن از سوی ریاض در 15 فروردین ماه را برخی به معنای برداشته شدن بزرگ‌ترین مانع بر سر راه توسعه روابط دو کشور تلقی کرده و از آن به برخاسته شدن دود سفید در روابط تهران و ریاض تعبیر کردند. این در حالی است که همزمان و در چند ماه اخیر روابط عربستان و ایالات متحده که از دوره دونالد ترامپ به سرازیری افتاده بود، حال و روزهای تیره تری را پشت سر می‌گذارد. روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا بامداد چهارشنبه نوشت اختلافات سیاسی میان واشنگتن و ریاض از زمان حمله روسیه به اوکراین عمیق‌تر شده است.  به نظر می‌رسد مواضع ریاض درباره جنگ اوکراین می تواند سبب دوری بیشتر این کشور از واشنگتن شده و آن را به اردوگاه روسی، چینی و ایرانی نزدیک‌تر کند. در نهایت به نظر تهران و ریاض این روزها با اتخاذ سیاست واقع‌گرایانه در بسیاری از پرونده‌های مهم منطقه‌ای به فهم مشترک نزدیک‌تری رسیده‌اند و می توان امیدوار بود شرایط جدید حاصل شده بیش از پیش امیدها را برای نزدیکی بیشتر این دو کشور مهم اسلامی زنده نگه دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه