خط تفرقه در انفجارهای تروریستی افغانستان

همسایه شرقی روی موج ناآرامی؛ پنج انفجار مرگبار در دو روز با 233 کشته و زخمی

خط تفرقه در انفجارهای تروریستی افغانستان

علوی

 پس از گذشت دو روز از حمله تروریستی مرگبار غرب کابل که منجر به شهادت 26 دانش‌آموز شد، بار دیگر افغانستان تحت حاکمیت طالبان روز خود را با ناآرامی آغاز کرد و در نتیجه پنج حمله خونین در نقاط مختلف این کشور ده‌ها تن جان باخته و زخمی شدند.

به گزارش فارس، این حوادث امنیتی در ولایت‌های کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد. انفجار نخست ناشی از مین جاسازی شده در منطقه‌ چهارراهی قمبر در حوزه‌ پنجم امنیتی شهر کابل به وقوع پیوست که منجر به زخمی شدن دو کودک شد. انفجار دوم در داخل مسجد سه‌دُکان، از مساجد‌ شیعیان در شمال روضه مزارشریف رخ داد که 30 شهید و بیش از 80 زخمی بر جای گذاشت. حادثه سوم در منطقه سردوره شهر قندوز صورت گرفت که بر اثر آن، چهار نفر به شهادت رسیده و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. در چهارمین حادثه در همین ولایت، مسجد شهرستان امام صاحب متعلق به اهل سنت هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت که منجر به شهادت 60 تن و زخمی شدن 30 نفر دیگر شد. پنجمین حادثه نیز در نتیجه‌ انفجار مین کنار جاده‌ای در شهرستان خوگیانی این ولایت بود که خودرو طالبان را هدف قرار داد و در اثر آن، چهار نیروی طالب کشته و یک نفر دیگر زخمی شد که در مجموع طی دو روز، 98 تن کشته و 135 نفر مجروح شدند.

ناتوانی طالبان در تأمین امنیت
پس از گسترش موج انتقادها از حکومت طالبان درباره ناتوانی آن‌ها در ایجاد امنیت و کنترل گروه‌های ضد امنیتی، رسانه وابسته به این گروه مدعی شد طراح حمله تروریستی داعش در مسجد شیعیان مزارشریف را بازداشت کرده است. براساس گزارش باختر، طراح این حمله «عبدالحمید سنگریار» والی پیشین داعش در ولایت بلخ بوده است. گفتنی است گروه تروریستی داعش شاخه خراسان در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف را بر عهده گرفته بود. طالبان مدعی شکست دادن گروه داعش شده اما این گروه تروریستی همچنان چالش امنیتی اساسی برای حکومت موقت طالبان است.
در همین حال، سخنگوی طالبان حملات تروریستی‌ اخیر در افغانستان را کار فتنه‌گران خواند و تأکید کرد حکومت سرپرست این کشور درصدد خنثی کردن این توطئه‌هاست. «ذبیح‌الله مجاهد» تأکید کرد: طالبان به صورت جدی در تلاش برای دستگیری توطئه‌گران شرور علیه مردم افغانستان است تا آنان را به‌شدت مجازات کند. وی افزود: «عاملان حملات تروریستی، فتنه‌گران و عوامل شرور هستند که هیچ تعلقی به مردم مسلمان افغانستان ندارند». شماری از مردم کابل نیز در اعتراض به حملات تروریستی اخیر علیه شیعیان افغانستان راهپیمایی و این حملات را محکوم کردند. معترضان در جریان راهپیمایی شعارهایی چون «هزاره‌بودن جرم نیست، امنیت ما را تأمین کنید»، «ما عدالت می‌خواهیم» و… را سر دادند.

توانایی حمایتی مقاومت از افغانستان
در همین راستا، یک جنبش مقاومت عراقی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی علیه شیعیان افغانستان، از جامعه جهانی خواست سکوت خود را در این قبال بشکنند. در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی نجباء آمده است: «این اقدام جنایتکارانه در اندیشه وهابی جای هیچ تعجبی ندارد؛ چرا که این‌ها از تبار ابن‌ملجم هستند و این نفرت ناصبی است که تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهد». در این بیانیه آمده است: «ما ضمن محکوم کردن این جنایت، از جامعه جهانی، جهان اسلام و همچنین حکومت افغانستان می‌خواهیم به حمایت از شیعیان اهل‌بیت(ع) بپردازند؛ در غیر این صورت همه باید بدانند و آگاه باشند که بازوان محور مقاومت توانایی و نیروی هدف قرار دادن دشمنان خدا در هر زمان و مکانی را دارد». مقامات وزارت خارجه کشورمان نیز این حوادث را محکوم کردند.

آدم‌کشی خط نفاق انگلیسی آمریکایی
هفته گذشته اقدامات تروریستی در افغانستان شدت بسیاری گرفت. در پس پرده این اقدامات تروریستی که به‌وضوح با هدف تشدید خشونت و ایجاد جنگ داخلی در افغانستان انجام می‌شود، دست پلید عناصر و سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عبری هویداست که با تجمیع و سازماندهی گروه‌های تروریستی-تکفیری در این کشور به ویژه در مناطق شمالی جنگ نیابتی جدیدی را کلید زده‌اند. اطلاعات موثق رسیده به سایت خبری «نورنیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی حکایت از آن دارد که عملیات‌های تروریستی اخیر در این کشور در کنار اختلاف‌افکنی‌های مداوم میان مردم ایران و افغانستان و آغاز عملیات‌های تروریستی داعش با حمایت ایالات متحده به راهبرد مشترک 
واشنگتن-لندن برای پایه‌گذاری جنگ ترکیبی جدید با هدف افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه مرتبط است. خط نفاق انگلیسی-آمریکایی که با اخراج مفتضحانه سال گذشته نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از 20 سال اشغالگری دست خود را از این کشور کوتاه می‌بیند، در ادامه سیاست‌های خصمانه خود تلاش می‌کند با تداوم تفرقه‌افکنی همچنان سایه شوم خود را در این منطقه حفظ کند. در همین راستا، برخی ناظران آغاز این خط نفاق و تفرقه بین مذاهب اسلامی را ترور دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس و شهادت دو طلبه شیعه در حرم مطهر رضوی می‌دانند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه