ماه مبارک رمضان، فرصتی برای تحقق مقام خليفه‌اللهی

موعظه آیت‌الله مظاهری

ماه مبارک رمضان، فرصتی برای تحقق مقام خليفه‌اللهی

خداوند متعال انسان را خليفه خود در زمين قرار داده است، اما نکته مهم آن است انسان بايد زمينه برخورداری از مقام خليفه‌اللهی را در وجود خود ايجاد کند تا از آن مقام رفيع بهره‌مند شود. به بيان ديگر، هر انسانی لياقت و توفيق جانشينی خداوند را ندارد، هرچند خميرمایه اين جانشينی در وجود او نهفته باشد. پس بايد تلاش کند و به توفيق بهره‌مندی از مقام جانشينی خداوند تعالی دست يابد. ماه مبارک رمضان فرصت بسيار ارزشمند و کم‌نظيری برای نيل انسان به مقام خليفه‌اللهی محسوب می‌شود و آدمی می‌تواند در اين ماه به جايگاهی والاتر و برتر از ملائکه دست يابد؛ به قول مثنوی به جايی برسد که: گفت جبريلا بیا اندر پی ام/ گفت رو رو من حريف تو نی‌ام.
قرآن کريم می‌فرمايد: انسان می‌تواند به مقامی برسد که ملائکه را ببيند و ملائکه با او حرف بزنند و او را دلداری دهند: «إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ‌ ثُمَّ‌ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْمَلائِکهُ‌ أَلا...». توجه و بيداری در ماه مبارک رمضان، انسان را به مقام خليفه‌اللهی می‌رساند و در مقابل آن، غفلت و بی‌توجهی، سقوط عجيب و شديدی در پی خواهد داشت. 
قرآن شريف می‌فرمايد: ‌ای خليفه خدا! صعود يا سقوط تو دست خود تو است؛ اگر صعود کنی ملائکه با تو هم صحبت می‌شوند،ولی اگر سقوط کنی بدتر از هر درنده و ميکروبی خواهی شد. «إِنَّ‌ شَرَّ الدَّوَابِّ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الصُّمُّ‌ الْبُکمُ‌ الَّذِينَ‌ لايَعْقِلُونَ‌». بسياری از ميکروب‌ها خطرناک هستند؛ بعضی از ميکروب‌ها انسان را می‌کشند و برخی ديگر، انسان را مردار می‌کنند. قرآن کريم می‌فرمايد از ميکروب بدتر، کسی است که به جای اينکه خليفه‌الله شود، سقوط کند. آنگاه سقوط او به جايی می‌رسد که وی را به وسط جهنم می‌اندازند و حميم جوشان روی سر او می‌ريزند و می‌گويند: بدی‌ها، ظلم و جورها و خيانت‌هايی که در دنيا انجام دادی را بچش! او در جهنم داد و فرياد می‌کند ولی از جانب پروردگار خطاب می‌شود: «قالَ‌ اخْسَؤُا فِيها وَ لا تُکلِّمُونِ‌». اعمال زشت، گناهان و ظلم‌های اين افراد آن‌ها را به صورت سگ درآورده است؛ از این رو پروردگار عالم به ايشان نمی‌گويد دور شويد بلکه واژه‌ای را به کار می‌گيرد که در زبان عربی، در پاسخ به سر و صدای بیجای سگان به کار گرفته می‌شود: «اِخْسَؤُا فِيها»؛ زيرا کردار آنان به‌گونه‌ای بوده که به جای رسيدن به مقام خليفه اللهی، به حيوانان درنده شبيه شده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه