روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر است

آیت الله محسن اراکی:

روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر است

آیت‌الله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر و خواهر شهیده‌اش بنت‌الهدی صدر در نشست «یاد صدر» که در پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به موضوع «جایگاه شهید صدر در تحول حوزه» گفت: روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر است که اسلام را به عنوان یک نظام جامع معرفی نموده و به مسائل جامعه با این اندیشه می‌پردازد.
آیت‌الله اراکی فقه شیعه را فقه ساختارمند دانست و تصریح کرد: اگر فقه ساختارمند نداشته باشیم، حاکم جامعه در مدیریت صحیح خود با چالش روبه‌رو خواهد شد، بنابراین فقیه باید برای اداره جامعه چالش‌های موجود حکومت را براساس فقه ساختارمند برطرف کند.
وی ادامه داد: براساس نظام ساختاری می‌توانیم نظام بانکی، بورس، بیمه و... را حل کنیم، سیاست‌های توزیع و اقتصاد باید براساس فقه نظام‌مند برطرف شود، این کار بزرگ را شهید صدر آغاز کرد، این نوع نگاه حتی در جهان اهل سنت هم وجود ندارد و به همین خاطر در مقابل اندیشه‌های شهید صدر سر خم کرده است. آیت‌الله اراکی با اشاره به کتاب فلسفتنای شهید صدر عنوان کرد: مرحوم شهید صدر به اصول فقه نظم بخشید و بین مقاصد، ارتباط منطقی برقرار کرد، در مباحث فلسفی نیز کتاب فلسفتنا را مشاهده و با کتاب روش رئالیسم علامه مقایسه کنید، در کتاب فلسفتنا یک روش نظام‌مند و منطقی برقرار شده است. نماینده مجلس خبرگان رهبری روش شهید صدر در جنبش‌های سیاسی را کار حزبی و تشکیلاتی برشمرد و تصریح کرد: شهید صدر مرجعیت و حوزه را فراحزبی می‌دانست اما در عین حال معتقد بود حوزه نیز باید کاری منسجم انجام دهد و مرجعیت باید محور حوزه باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه