رونمایی از ۹ دستاورد هسته‌ای در ۲۰ فروردین

اسلامی در نشست خبری، اهداف پیش‌روی سازمان انرژی اتمی را تشریح کرد

رونمایی از ۹ دستاورد هسته‌ای در ۲۰ فروردین

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری روز گذشته خود خبر رونمایی از 9 دستاورد هسته‌ای جدید در 20 فروردین ماه «روز ملی فناوری هسته‌ای» را رسانه ای کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی پیش از ظهر روز گذشته به تشریح برنامه‌های شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که قرار است روز شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برگزار شود، پرداخت و در ادامه اهداف آتی سازمان مطبوعش را تشریح کرد.

رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی
وی در این‌باره گفت: همواره سنت این بوده روز ملی فناوری هسته‌ای ارائه بعضی دستاوردها و نتایج صورت گیرد. امسال را با دو نگاه برگزار می‌کنیم؛ نخست در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور را باوجود سیاه‌نمایی‌ها و القائات و عملیات روانی علیه ایران، حقیقت فناوری هسته‌ای و حقیقت تاریخی که بر کشور گذشته را به زبان‌ها و شیوه‌های گوناگون ارائه خواهیم کرد. معاون رئیس جمهور ادامه داد: در این راستا اسنادی که رونمایی می‌شود، سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی است که تدوین و مراحل تصویب خود را طی کرده که تا افق ۱۴۲۰ نشان می‌دهد سازمان به کدام هدف جهت‌گیری کرده و سیاست‌ها و راهبردهایش چیست. 
محمد اسلامی افزود: بخش دوم مسیری است که در گذشته نیز طی شده است. تاکنون ده‌ها فناوری بزرگ و کوچک جزو دستاوردهای سالیانه بوده که شامل ۲۵ دستاورد بوده است. برای سال جدید ۹ دستاورد جدید در روز ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد که این ۹ دستاورد، شامل سه دستاورد در حوزه رادیوداروهاست، دو دستاورد در حوزه پلاسما که شاید برای نخستین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی است برای درمان سرطان.  چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات «های تک» و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود. 

رنسانس هسته‌ای
معاون رئیس جمهور بیان کرد: امیدواریم اجرای برنامه جدید به ویژه دو برنامه محوری ما یکی در حوزه برق هسته‌ای و دیگری در توسعه کاربرد پرتوها که اسناد آن رونمایی خواهد شد، ظرفیت بزرگی را در کشور برای شرکت‌های دانش بنیان، صنایع و تولیدکنندگان به وجود بیاورد. در حوزه برق هسته‌ای ۱۰ هزار مگاوات برق جدید را در سایت‌هایی که طراحی و پیش بینی شده، هدف‌گذاری کردیم که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی کلمه خواهد بود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد: طرح نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ مگاوات در دارخوین را در سال ۱۴۰۱ دنبال خواهیم کرد تا کشور را به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی سوق بدهیم.  اسلامی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی شاید نخستین دستگاه اجرایی باشد که سند جامع توسعه راهبردی خود را تدوین، تصویب و آماده اجرا کند، ادامه داد: آنچه به سمت آن گام برداشتیم، رفتن به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تماماً ایرانی است و این را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
خبرنگاری درباره وضعیت مرکز ملی یون‌درمانی پرسید که اسلامی گفت: بخش ساختمانی این مرکز که به دلایل مختلفی متأسفانه تأخیر داشته و سعی کردیم در این ماه‌ها موانع را رفع کنیم، امروز از وضعیت بهتری برخوردار است و از هفته‌های آینده نصب تجهیزات آغاز خواهد شد. وی یادآور شد: این مرکز ششمین مجتمع یون درمانی در جهان می‌شود که می‌تواند سرطان کودکان و گردن به بالای بچه‌های دچار سرطان را به صورت پیشرفته درمان کند. معاون رئیس جمهور درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اماکن ادعایی مطرح شده و خوش‌بینی به حل مسائل بین ایران و آژانس نیز اظهار کرد: با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمانبندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. اسلامی درباره حضورش در سازمان انرژی اتمی و اینکه تا چه اندازه این سازمان وظیفه خود را در حفظ فناوری هسته‌ای حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی سازی هیچ‌گونه کوتاهی نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه