دود سفید از وین بلند می‌شود؟

پالس‌های مثبت چین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر امیرعبداللهیان به مسکو

دود سفید از وین بلند می‌شود؟

قدس

در حالی که تا اواسط ماه جاری ارزیابی‌ها از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+4 غالباً مثبت بود، ناگهان ورق برگشت و همه چیز به هم ریخت. آمریکا و اروپا به سرعت موضع گرفته و با بیان اینکه مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی متوقف شده، تضمین خواهی روسیه را عامل این بن بست دانستند. در مقابل ایران زیاده‌خواهی واشنگتن و بی‌توجهی به خواسته‌های جمهوری اسلامی را دلیل این امر عنوان کرد. فضای مبهم در مورد مذاکرات ادامه داشت تا اینکه روز سه‌شنبه شاهد سفر وزیر امورخارجه کشورمان به مسکو و دیدارش با همتای روس بودیم. آنچه در مورد نتیجه این سفر مهم بود اعلام این نکته از سوی امیرعبداللهیان بود که کرملین هیچ گاه مانعی بر سر توقف مذاکرات هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. به نظر پس از این موضع‌گیری فضای پیرامون مذاکرات وین کمی لطیف‌تر شد و باید در روزهای آینده شاهد آغاز دور دیگر و احتمالاً پایانی گفت‌وگوها باشیم.

گروسی: در آستانه توافق با ایران هستیم
در همین راستا روز گذشته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد طرف‌های حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند. «رافائل گروسی»، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس‌۲۴ این ادعا را مطرح کرد. خبرنگار این رسانه از گروسی پرسید آیا با توجه به اینکه وزیر خارجه روسیه گفته از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده، طرف‌ها در آستانه توافق در مذاکرات وین قرار دارند؟ که گروسی به این پرسش پاسخ مثبت داد. مدیر کل آژانس اتمی گفت: «بله، فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی در روزهای گذشته به‌وجود آمدند. بنابراین، من خیلی خوشحالم سرگئی لاوروف گفته از آمریکا ضمانت دریافت کرده است. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم».

حمایت چین از نهایی شدن مذاکرات وین
این در حالی است که وزیر خارجه چین نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با اعلام حمایت همه‌جانبه کشورش از روند مذاکرات وین تصریح کرد: چین از نهایی شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند. «وانگ یی» با اشاره به روند رو به پیشرفت و توسعه مناسبات مشترک دو کشور اظهار کرد: چین توسعه مناسبات مشترک با ایران را بسیار مهم دانسته و سقفی برای گسترش روابط ندارد. 
با توجه به اظهارات مقام روس و چینی و حمایت دو پایتخت از توافق هسته‌ای حال توپ‌ در زمین آمریکاست. واشنگتن که به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شد، اگر واقعاً به دنبال تصحیح  اشتباه خود است، باید به جای انگ زدن به این و آن به خواسته‌های منطقی ایران توجه  کرده و به رفع کامل تحریم‌ها، پذیرش راستی‌آزمایی و دادن تضمین بیندیشد، نه چیزی دیگر.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه