گره‌گشایی در عرصه ملی

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی شاخص‌ترین اقدامات این بنیاد در سال 1400 را تشریح کرد

گره‌گشایی در عرصه ملی

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی شاخص‌ترین اقدامات هفت نهاد تحت مدیریت این بنیاد طی سال جاری در حوزه‎های خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، ارائه خدمات متنوع اجتماعی، خدمت به بانوان و خانواده، ارائه خدمات مشاوره‌ای، کمک به رشد فعالیت‌های ورزشی و میزبانی از خیل زائران محروم با اولویت گره‌گشایی از اقشار کم‌بضاعت و حاشیه‌نشینان در عرصه ملی را تشریح کرد. به گزارش آستان نیوز، محمدحسین استادآقا در نشست خبری گزارش عملکرد 1400 و برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به عملکرد یک‌ساله بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: در حوزه کانون‌های خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، 116هزار خادمیار فعال در قالب ۳۱دفتر در مراکز استان‌ها در کنار ۴۰۰ رابط در شهرستان‌ها مجموعه‌ای از خدمات را در جای‌جای کشور ارائه می‌دهند.وی افزود: اقشار مختلف در قالب شبکه خادمیاری رضوی ذیل کانون تخصصی خود مشغول خدمت‌رسانی هستند.

توزیع 888888 بسته معیشتی بین اقشار بی‌بضاعت کشور
 مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی محورهای کلیدی خدمت‌رسانی در معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی را درمان، اشتغال، مسکن، معیشت و تحصیل برشمرد و گفت: در حوزه توزیع بسته‌های معیشتی، امسال 888 هزار و 888 بسته با کمک خیران و مشارکت خادمیاران آماده و به دست خانواده‌های کم‌بضاعت سراسر کشور رسید.
 اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار 
استادآقا در تشریح خدمات این بنیاد در حوزه اشتغال نیز گفت: به توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر توانمندسازی اقشار کم‌بضاعت و پرهیز از تمرکز بر اقدامات حمایتی مقطعی، مبحث اشتغال‌زایی به صورت ویژه در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. از جمله شاخص‌ترین اقدامات این حوزه در سال 1400، فراهم کردن زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در هشت استان کشور با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی بوده است. 
 
ارائه خدمات رایگان درمانی به حاشیه‌نشینان
وی با تشریح اقدام‌های صورت گرفته در حوزه درمان با اولویت حاشیه شهر مشهد، ادامه داد: پیرو رهنمودهای رهبر انقلاب و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص رسیدگی به حاشیه شهر مشهد، با کمک ستاد حاشیه شهر مشهد که هشت پهنه را تعریف کردند، ضمن به‌کارگیری چهار دستگاه اتوبوس بیمارستانی، امسال ارائه خدمات رایگان درمانی به حاشیه‌نشینان مشهدی از مناطقی نظیر رضویه و طرق آغاز شد و همچنان تداوم خواهد داشت.

 اعطای تسهیلات جهیزیه به 5هزار زوج جوان
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی به خدمات اختصاص‌یافته به مسائل جوانان و تشکیل خانواده نیز اشاره و ابراز کرد: با کمک نیکوکاران و مشارکت دبیرخانه‌های استانی، امسال نیز مانند سال‌های گذشته به ۵ هزار زوج جوان در استان‌های مختلف کشور تسهیلات خرید جهیزیه اعطا شد. این اقدام در طول سال آینده نیز باقوت ادامه پیدا خواهد کرد.
کمک به فرهنگ فرزندآوری
وی با ذکر دو طرح و اقدام شاخص امسال مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به‌عنوان دیگر نهاد این بنیاد، عنوان کرد: دومین رویداد «شکوه مادری» در ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد. رویدادی ملی با تمرکز بر ترویج فرهنگ فرزندآوری که ویژه مادران زیر 40 سال صاحب سه فرزند که دارای تحصیلات عالیه و فعال در حوزه‌های متنوع اجتماعی هستند، طراحی‌شده است.
امسال 28 هزار مادر از سراسر کشور برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند که این نتیجه پیام خوبی برای پیشگامی آستان قدس رضوی در خصوص کمک به نرخ زادآوری و تهدید عبور از پنجره جمعیتی کشورمان دارد.
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، دومین برنامه قابل‌ملاحظه مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس را طرح ملی «زندگی به سبک رضوی» اعلام و اضافه کرد: با گذر سه سال از اجرای این طرح، در حال حاضر ۵۰هزار نومزدوج از اقصی نقاط کشور زیر پوشش آموزش‌های مشاوره‌ای خانواده‌محور این طرح قرارگرفته‌اند. با اینکه نرخ طلاق در سه‌ساله اول ازدواج در کشورمان بالاست، اما در بین زوجین شرکت‌کننده در این طرح، کمتر از 
۲ درصد اعلام‌شده که نشان از اثرگذاری این دست طرح‌ و برنامه‌ها در حوزه حفظ کانون خانواده دارد.

رهایی 78 بانوی دربند در آستانه نیمه شعبان 
آن‌گونه که این مقام مسئول گفته پویش ملی آزادسازی زنان و مادران زندانی جرایم غیرعمد از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری این مرکز با مشارکت همه نهادهای آستان قدس رضوی بود که تاکنون 60 نفر از این بانوان آزاد شدند و در آستانه عید نیمه شعبان نیز 18 نفر دیگر در روز چهارشنبه، 25 اسفند از بند زندان رها خواهند شد. این پویش تا ماه مبارک رمضان با همراهی نیکوکاران به‌منظور کمک به نهاد خانواده ادامه خواهد یافت.

اهدای اقلام ورزشی به اقشار کم‌بضاعت
استادآقا گفت: امسال این مؤسسه با همکاری با خادمیاران ورزشی فعال در سراسر کشور درزمینه اهدای اقلام ورزشی به ساکنان حاشیه‌نشین شهرهای مختلف کشورمان از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان دست به اقدام‌های ارزشمندی زدند که این حرکت نیز با کمک خادمیاران عزیز در سال جدید تداوم خواهد داشت.
 
افتتاح مجتمع میرجاوه ویژه خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی

وی در ادامه به اقدامات برجسته مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی در محدوده 21 مجتمع بین‌راهی در هفت استان منتهی به خراسان رضوی و دو مجموعه زائرسرای رضوی و زائر شهر رضوی اشاره و اظهار کرد: در طول سال جاری، مجتمع میان راهی میرجاوه به‌منظور تسهیل زیارت زائران پاکستانی در تشرف به مشهدالرضا(ع) و عتبات عالیات با اعتباری به میزان 500میلیارد ریال 
افتتاح شد. 

 میزبانی از بیش از یک‌میلیون زائر محروم 
استاد آقا گفت: امسال باوجود محدودیت‌های کرونایی و کاهش زائران در شهر مشهد، در قالب دو مجموعه زائرسرا و زائرشهر رضوی دو رویکرد در دستور کار قرار داشت؛ نخست ارائه خدمات رایگان به زائران محروم زیارت اولی بود که از سال 96 تاکنون با اسکان، ارائه سه وعده غذایی در روز و حمل‌ونقل درون‌شهری رایگان در خدمت یک‌میلیون 350 هزار نفر از سراسر کشور بودیم. البته ایاب و ذهاب این کاروان‌های زیارتی نیز توسط کانون‌های خدمت رضوی تأمین می‌شود که صفر تا صد سفر این زائران رایگان انجام می‌شود. این خدمات به دیگر زائران نیز با تعرفه‎های مناسب‌تری به نسبت مراکز اقامتی مشابه ارائه می‌شود.
وی همچنین افزود: در هفته گذشته نیز چهار بلوک جدید با ظرفیت 500 تخت در زائرسرای رضوی به بهره‌برداری رسید و سامانه ملی 1460 برای پذیرش سریع و آسان زائران از جای‌جای کشور آغاز به کارکرد. فاز سوم این مجموعه نیز در سال 1401 آغاز می‌شود و به‌زودی مجتمع درمانی دارالشفای امام رضا(ع) در همین مجموعه افتتاح خواهد شد که ضمن خدمت‌رسانی به زائران، در خدمت مجاوران کم‌بضاعت حاشیه شهر مشهد خواهد بود. به‌علاوه، دارالشفای مجموعه زائرشهر رضوی نیز به‌منظور ارائه خدمات درمانی به ساکنان منطقه طرق در سال جدید افتتاح خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه