جهاد تبیین، اسلوب و چارچوب می‌خواهد

جهاد تبیین، اسلوب و چارچوب می‌خواهد

حجت‌الاسلام شریفیان


رهبری می‌گویند این بچه‌هایی که کف خیابان هستند همه یک‌جور نیستند. ما جایی درباره «رحماء بینهم» حرف زدیم، بعضی‌ها فرمودند شما مثل اینکه متوجه شرایط نیستید، الان مگر وقت حرف زدن از رحماء بینهم است؟! گفتند اغتشاش می‌کنند و یک عده آدم می‌کشند، شما حرف از رحماء بینهم می‌زنی؟ مقصود ما این نبود وسط درگیر‌های کف میدان، آنجا محل رحماء بینهم است؛ هر چند آنجا هم یک دقت‌هایی ایجاد می‌کند ولی باید به لایه‌های پیش از این اتفاق برگردیم.
آن موقع که فرصت آرامش ما بود، از فرصت خود استفاده کردید؟ اگر انسان کمبودهای خود را نفهمد که درجا می‌زند. ما باید کمبودهای خود را ببینیم و نقطه ضعف‌های خود را ببینیم. رحماء بینهم برای ما تکالیفی پیش از این داستان‌ها ایجاد می‌کرد.
من نمی‌گویم ما هیچ کار فرهنگی نکردیم؛ این غیرمنصفانه است. ولی از آن طرف بگوییم ما بهترین کاری که می‌توانستیم را انجام دادیم، این هم درست نیست...  باید در این حرف بازنگری کنم. در ساختارهای حاکمیتی که به نظر من دو و شاید سه ساحت جدی وجود دارد؛ آموزش و پرورش و آموزش عالی و صدا و سیما. دوستان می‌پرسند شما می‌خواهید در این فضا، در این موقعیت، حرف از این ماجرا و ساحت‌هایی که گفتم بزنید؟ وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد و این فضاها ایجاد می‌شود ما باید به منطق خود برگردیم و خود را بازنگری و دوباره طراحی کنیم.
ببینیم و قبول کنیم یک‌جاهایی مشکل داریم. اگر بگوییم هیچ مشکلی نداریم که حرف بدی است. یعنی خیال کنم خیلی وضع من خوب است؟...  ما در این فضا برای اتصال و ارتباط مهارت‌هایی لازم داریم... وقتی رهبری از جهاد تبیین می‌فرمایند، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم ارائه اسلوب و چارچوب جهاد تبیین است. قرآن در آیه «حتی یُبَیِّنَ لَهُم ما یَتّقون» از جهاد تبیین حرف می‌زند، یعنی خدا می‌گوید من مأمور اصلی جهاد تبیین هستم، این تبیین را من انجام می‌دهم و اگر کسی دید و نیامد، به سمت گمراهی می‌رود. آن کسی که شاخصه کار در  تبیین بوده خداست. ذیل او انبیا(ع) هستند. از طلبه‌های  عزیز و دانشجوهایی که در این فضا کار می‌کنند و زحمت می‌کشند و رشته ایشان به این فضا مربوط است می‌خواهم در این زمینه کار کنید. زحمت بکشید و در باب جهاد، اینکه مدل جهاد تبیین، مدل اهل بیت(ع) چه بوده، کار کنید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه