خودروها و صنایع؛ منشأ آلودگی هوای اصفهان

پیگیری جدی دستگاه‌های اجرايی ضرورت دارد

خودروها و صنایع؛ منشأ آلودگی هوای اصفهان

مسئله پیچیده آلودگی هوای اصفهان که بر اثر عوامل مختلفی طی چند دهه اخیر به وجود آمده نیازمند شناختی دقیق و مؤثر از منابع و عواملی است که موجب انتشار در سطح این شهر شده است.در این راستا بسیاری از مردم انگشت اتهام خود را به سمت صنایع می‌گیرند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان آلودگی هوا را به خودروها نسبت می‌دهند!


در این ارتباط و با هدف بررسی سهم آلایندگان هوای اصفهان نظرات و دیدگاه‌های مسئولان را بررسی می‌کنیم.

صنایع آلاینده 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع گفت: متهمان ردیف اول آلودگی هوای شهر گنبدهای فیروزه‌ای کارخانه ذوب‌آهن و کوره‌های آجرپزی هستند که بلای جان مردم اصفهان شده‌اند.
زهرا شیخی افزود: ضرورت دارد برای ساماندهی وضعیت آلودگی کلانشهر اصفهان و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم این شهر، سازمان حفاظت محیط ‌زیست از طریق مراجع نظارتی و قضایی علیه صنایع آلاینده اعلام جرم کند، در روزهای آلوده در حالی که تمام اداره‌های استان اصفهان تعطیل می‌شوند، اما صنایع در این کلانشهر همواره به کار خود با قوت ادامه می‌دهند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دیگر صنایع اصفهان از جمله فولاد مبارکه، پالایشگاه و نیروگاه‌ها هم آلاینده هستند، اما اقدام‌های محیط زیستی را در طول سال‌های گذشته انجام داده‌اند، ولی                  کارخانه ذوب‌آهن از انجام آن‌ها سر باز زده است.
وی تأکید کرد: این اقدام‌ها هنوز کافی نیست، شاید سودی که این صنایع به جیب پایتخت واریز می‌کنند موجب شده حتی در این روزهای بنفش اصفهان نیز فعالیت آن‌ها کاهش پیدا نکند و تعطیل نشوند، این در حالی است که کاهش فعالیت آن‌ها دست‌کم تا زمانی که هوا راکد است به مدت چند روز می‌تواند تغییر اساسی در هوای اصفهان ایجاد کند.

‌سهم ۷۶ درصدی منابع متحرک 
مدیر کل مدیریت بحران اصفهان در همین ارتباط معتقد است: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی اصفهان، حدود 70 تا 80درصد از روزهای سال وزش باد مؤثر برای جابه‌جا کردن آلاینده‌ها را نداریم به همین دلیل آلاینده‌ها در جو اصفهان می‌مانند.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه‌ در نیمه دوم سال صنایع و خودروها منشأ اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: براساس مطالعات انجام شده حدود 76 درصد از شرایط آلودگی در اصفهان به منابع آلاینده متحرک مانند خودروها مربوط می‌شود و مابقی آن توسط صنایع، کارگاه‌ها و مصرف گاز خانگی به وجود می‌آید. کانون‌های گرد و غبار یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا در اصفهان به شمار می‌روند و خشکی هوا، خشک شدن زاینده‌رود و مزارع کانون‌های گرد و غبار را ایجاد می‌کنند و این وضعیت به شرایط آلایندگی هوا در اصفهان اضافه می‌شود.
شیشه‌فروش با اشاره به مسئولیت دستگاه‌های مختلف در خصوص کاهش میزان آلایندگی هوا اظهار کرد: قانون هوای پاک مسئولیت دستگاه‌های مختلف را مشخص کرده و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در کاهش انتشار آلاینده‌ها را بر عهده دارد.

منشأ آلودگی کجاست؟ 
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان با اشاره به فعالیت واحد‌های آلاینده از جمله کوره‌های آجرپزی در محدوده این کلانشهر گفت: موضوع جابه‌جایی واحد‌های آجرپزی به خارج شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان در سال ۸۸ در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح و مصوب شد و پس از ۱۰سال در بهمن ماه ۹۸، مأموریت مطالعه پهنه‌بندی استقرار واحد‌های آجرپزی به گروه برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد که آن سازمان با استفاده از داده‌های مکان‌محور، بازدید میدانی و جلسات کارشناسی، پهنه‌های پیشنهادی و سیاست‌های ساماندهی و استقرار صنعت آجر و سفال را تدوین و در پایان سال ۹۹ تصویب کرد.
بابک صادقیان با اشاره به اینکه هم اکنون برای جابه‌جایی واحد‌های آجرپزی به خارج از شهر دو منطقه در نظر گرفته شده است، افزود: شورای برنامه‌ریزی در حال برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت لازم جانمایی واحد‌های آجرپزی در این مناطق است.
صادقیان همچنین با اشاره به فعالیت و نوع سوخت دو واحد تولید شن در اصفهان گفت: این واحد‌ها برای فعالیت خود هم اکنون از گاز استفاده می‌کنند و مجوزی برای استفاده از مازوت این واحد‌ها صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه سهم صنایع در آلودگی شهر اصفهان بیش از ۱۴درصد برآورد شده است، افزود: بسیاری از واحد‌های صنعتی استان ملزم به اجرای سامانه‌های کنترل آلودگی هستند و در روز‌های آلودگی هوا نیز از مدار فعالیت خارج می‌شوند.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان به سهم ۷۶ درصدی حمل و نقل در آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه هم اکنون برخی از خودرو‌های حمل و نقل عمومی در شهر فرسوده است و این نیز موجب آلودگی هوا می‌شود که باید مسئولان در این خصوص تدبیری جدی به کار گیرند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه