پرونده‌های امنیتی و اقتصادی در کیف اردوغان

پیگیری اهداف سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عراق که پس از 13 سال انجام شد

پرونده‌های امنیتی و اقتصادی در کیف اردوغان


 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیئتی بلندپایه روز گذشته برای نخستین بار در ۱۳سال گذشته به بغداد سفر کرد، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق طیفی از پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد. تعامل و هماهنگی امنیتی درباره مقابله نظامی با پ‌ک‌ک، مباحث اقتصادی ازجمله همکاری در حوزه انرژی و تعامل طرفین در مورد پرونده جاده توسعه و اتصال عراق به مدیترانه از طریق بندر مرسین ترکیه، یافتن راهکارهایی برای حل مشکل آب و اصلاح سیاست‌های غلط ترکیه در برابر عراق و در نهایت نگاه ترکیه به نفت و گاز عراق، چهار پرونده‌ای بود که در این سفر درباره آن‌ها رایزنی شد.
به نظر، رایزنی‌های امنیتی محور اصلی سفر اردوغان به بغداد بوده است. همزمان روزنامه حریت نوشت: نظامیان ترکیه آماده هستند متعاقب سفر رئیس‌جمهور، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق اجرا کنند. پیش‌تر اردوغان مدعی شده بود در تابستان امسال معضلات مربوط به مرزهای ترکیه با عراق را برای همیشه حل خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند با ادامه تدارک ارتش ترکیه برای حمله بزرگ علیه پ‌ک‌ک، انتظار می‌رود جلب حمایت عراق در رأس برنامه سفر اردوغان به بغداد بوده باشد. 
یکی دیگر از پرونده‌های اختلافی طرفین، موضوع آب است. سدسازی‌های گسترده ترکیه در سرشاخه‌های دجله و فرات مشکلات زیادی برای عراق ایجاد کرده و حال، بغداد برای دستیابی به سهم کامل آب در تلاش است.
تعمیق تجارت دوجانبه نیز در دستور کار رئیس‌جمهور ترکیه بود. در این دیدار ۲۰ تفاهم‌نامه همکاری میان ترکیه و عراق به امضا رسید. از سویی آنکارا به دنبال افزایش ترانزیت بین‌المللی از طریق عراق به‌عنوان بخشی از یک مسیر تجاری جدید میان چین و اروپاست. کریدور «توسعه» شامل یک راه‌آهن به طول هزارو200 کیلومتر از جنوب ترکیه به بندر فاو در عراق است که اردوغان به‌طور جدی پیگیر آن است.
توافق درباره ازسرگیری انتقال نفت از خط لوله بندر جیهان-کرکوک نیز یکی از برنامه‌های سفر اردوغان بود. صادرات نفت اقلیم کردستان در پی رأی دیوان دادرسی بین‌المللی به نفع دولت مرکزی بغداد در پرونده شکایت از انتقال نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه، در مارس ۲۰۲۳ میلادی متوقف شد، پرونده‌ای که آنکارا را به‌شدت متضرر کرد. باوجود مذاکرات متعدد میان مقامات کرد، عراقی و ترکیه، صادرات هنوز از سر گرفته نشده است.

​​​​​​​خبرنگار: جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه