آغاز ریزش مهره‌های کلیدی در صف اشغالگران

کناره‌گیری بالاترین مقام سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم‌صهیونیستی در میانه جنگ چه معنایی دارد؟

آغاز ریزش مهره‌های کلیدی در صف اشغالگران

منابع عبری ضمن اعلام خبر کناره‌گیری «آهارون هالیوا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، دلیل آن را ناکامی در برابر عملیات 7 اکتبر مقاومت فلسطین و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند.


روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در بیان جزئیات این اتفاق نوشت: رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش در نامه کناره‌گیری خود به «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش از عملیات طوفان‌الاقصی با عنوان حمله خونین با نتایج خشن و دردناک یاد کرده است. وی اعتراف کرده بخش اطلاعاتی تحت فرمانش به مأموریتی که به آن‌ها سپرده شده بود، عمل نکرد و تا ابد آن روز سیاه را فراموش نخواهد کرد و این درد عمیق را با خود به همراه خواهد داشت!
اما یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون اسرائیل با استفاده از این رویداد، ضمن مطرح کردن انتقادهایی علیه بنیامین نتانیاهو تأکید کرده شایسته بود نخست‌وزیر نیز از این اقدام الگو بگیرد و استعفای خود را ارائه دهد.

 کناره‌گیری بالاترین مقام سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی که نخستین مورد از کناره‌گیری مقامات ارشد نظامی صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است، در حالی رقم می‌خورد که دولت نتانیاهو به دلیل اوج‌گیری اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و افزایش فشارهای بین‌المللی به علت ادامه کشتار در غزه به‌شدت تحت فشار است؛ چنان‌که به گفته تحلیلگران، این کناره‌گیری می‌تواند به معنای آغاز ریزش در میان عناصر کلیدی دولت نتانیاهو و تسری آن به مقامات سیاسی و فروپاشی دولت افراطی نتانیاهو باشد.

آغازی بر پایان دولت نتانیاهو
علاء حسن، کارشناس لبنانی مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس کناره‌گیری «آهارون هالیوا» مقام ارشد اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی را نشان از اوج گرفتن بحران سیاسی عمیق درون رژیم اسرائیل و افزایش فشارها بر دولت افراطی نتانیاهو دانست و اظهار کرد: این کناره‌گیری به این معناست که مهره‌های اصلی که دولت نتانیاهو تاکنون بر پایه آن‌ها استوار بوده، چه پیش از عملیات طوفان‌الاقصی و چه پس از آن و طی عملیات وعده صادق ایران به‌شدت تحت فشار قرار دارند و این کناره‌گیری می‌تواند به سطح مقام‌های سیاسی دولت این رژیم نیز کشیده شود و آغازی بر پایان دولت نتانیاهو باشد.
 کارشناس لبنانی مسائل منطقه تأکید کرد: درست است دلیل کناره‌گیری این مقام ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه اطلاعاتی و امنیتی به واسطه عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر عنوان شده، اما اگر علت کناره‌گیری شکست 7 اکتبر بود همان موقع باید این اتفاق رخ می‌داد، درحالی‌که مقام‌های اطلاعاتی حتی پس از آن شکست به این امید که در جنگ پیش رو پیروز خواهند شد، در مقام خود باقی ماندند، ولی این اتفاق هم پس از گذشت حدود هشت ماه از آغاز جنگ علیه غزه تحقق پیدا نکرده است.

سرنوشتی که در انتظار عناصر کابینه است
علاء افزود: به نظر می‌رسد بحرانی که رژیم صهیونیستی از چندین ماه پیش از طوفان‌الاقصی به آن دچار شده بود به بالاترین سطح از خود رسیده و با افزایش فشارهای بین‌المللی روی این رژیم و دست نیافتن به اهداف جنگ که آزادی اسرا و نابودی مقاومت و حماس در غزه بود، باید منتظر اتفاقاتی از این دست در میان مقامات سیاسی دولت افراطی نتانیاهو و فروپاشی دولت کنونی باشیم.
حسن در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اختلافات داخلی و افزایش فشارهای کنونی به کنار رفتن نتانیاهو بینجامد، گفت: در شرایط کنونی، کنار رفتن نتانیاهو برای رژیم صهیونیستی به معنای پایان جنگ و پذیرش شکست است، بنابراین به نظر نمی‌رسد در بازه زمانی کوتاه شاهد سقوط دولت نتانیاهو و کنار رفتن او از قدرت باشیم. علاوه بر این، به نظر می‌رسد تصویب کمک‌های مالی بیشتر به این رژیم از سوی آمریکا به معنای دادن فرصت بیشتر به نتانیاهو باشد، مگر اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا جنگ پایان یابد  که در آن صورت ممکن است تغییرات گسترده‌ای در سطوح سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله کنار رفتن نتانیاهو رخ دهد.

زمان‌بندی معنادار
علی ودایع، کارشناس مسائل منطقه نیز با اشاره به این نکته که سابقه اختلافات سیاسی در رژیم صهیونیستی به ماه‌ها پیش از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز بحث تغییرات در قوانین قضایی در سرزمین‌های اشغالی برمی‌گردد، اظهار کرد: مقامات امنیتی رژیم ماه‌ها پیش از وجود حفره‌های امنیتی و اطلاعاتی در ارتش و بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم خبر داده بودند اما به دلیل وجود اختلافات عمیق در داخل سرزمین‌های اشغالی، توجهی به این شکاف‌ها نشد.
ودایع با اشاره به زمان‌بندی کناره‌گیری مقام ارشد اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد: درست است عملیات طوفان‌الاقصی ضربه بزرگی بر پیکره اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی زد اما به نظر می‌رسد ضربه کاری و نهایی را عملیات وعده صادق ایران به این رژیم وارد آورد و اشتباهات محاسباتی و اطلاعاتی مراکز نظامی اسرائیل در پیش‌بینی واکنش احتمالی تهران در پاسخ به حملات اخیر این رژیم به مراکز مستشاری تهران در سوریه و عراق و کنسولگری، عامل اصلی و دلیل کلیدی کناره‌گیری مقام ارشد اطلاعاتی ارتش رژیم اسرائیل باشد، چرا که اگر براساس ادعای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل دلیل استعفا، شکست رژیم در عملیات طوفان‌الاقصی بود این امر باید در همان زمان اتفاق می‌افتاد و نباید به هشت ماه بعد موکول می‌شد.

​​​​​​​خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه