«بام ایران» در حسرت اتصال به راه‌آهن 

انتظار مردم شهرکرد برای رسیدن قطار 13 ساله شد

«بام ایران» در حسرت اتصال به راه‌آهن 

اجرای پروژه راه‌آهن شهرکرد بیش از 13 سال است که به دلایل مختلف دچار فراز و نشیب بوده و در مقاطعی حتی متوقف شده است.اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در تیرماه سال ۱۳۹۰ به طول ۹۲ کیلومتر کلنگ‌زنی و اعتبار مورد نیاز آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد، اما متأسفانه در کشاکش جذب اعتبارات، اتمام این پروژه 13سال است که به تعویق افتاده و مبلغی چندین برابر ارزیابی اولیه برای اتمام آن مورد نیاز است.


توقف هفت ساله اجرای پروژه 
این پروژه در سال ۹۰ ردیف ملی گرفت و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت و عملاً پروژه نیمه‌کاره رها شده بود، در سال ۱۳۹۸، ۷۸ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت و در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که در مجموع ۳۴۵ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۱ به آن اختصاص پیدا کرد.برخی از متخصصان حمل و نقل بر این باورند که میان کارایی در بخش حمل و نقل و کارایی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، ارتباط مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.اما با وجود مواهب و مزیت‌های بسیاری که حمل و نقل ریلی دارد، استان چهارمحال و بختیاری هنوز از این نعمت برخوردار نیست و پروژه راه‌آهن این استان سال‌هاست که در دست ساخت است.

وعده‌ای که سپری شد
معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در 10 تیرماه 1402 با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد گفته بود: برای تکمیل زیرسازی طرح راه‌آهن استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رئیس‌جمهور دیده شده است.
علی حیدری ادامه داد: پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرد روسازی طرح را انجام دهد که پیش‌بینی می‌شود دست بالا تا پایان سال 1402 این طرح به بهره‌برداری برسد.

تخصیص 3 هزار میلیارد تومان 
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 25 آبان 1402 در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در حوزه راه‌آهن تصمیم قاطع و اثرگذاری گرفته شد و تقریباً 3 هزار میلیارد تومان کسری منابع آن تأمین شد و این استان در آینده نزدیک به خط آهن ریلی کشور متصل می‌شود.

تأمین اعتبار در سفر رئیس جمهور
معاون شرکت ساخت و توسعه 17دی 1402 با اشاره به هزینه هزار میلیارد تومانی در ساخت خط ‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم با افزایش سرعت کار، این پروژه به بهره‌برداری برسد. در این پروژه از بهترین پیمانکاران باتجربه کشوری استفاده شده و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.عباس خطیبی یادآور شد: خط ‌آهن شهرکرد یکی از چند پروژه اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی و اصلی‌ترین پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است‌. در سفر اول رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری برای این پروژه هزار میلیارد تومان و در سفر دوم حدود سه همت مصوب شد.

پیشرفت 50 درصدی 
معاون فنی و ساخت راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص اظهار کرد: پروژه راه‌آهن استان در بخش زیرسازی 70درصد و در بخش ایستگاه‌ها 20درصد پیشرفت دارد، اما در بحث روسازی پیشرفت صفر است و در مجموع پروژه راه‌آهن استان 50درصد پیشرفت دارد.
حمید ربیعی گفت: مهم‌ترین مانع پیشرفت راه‌آهن استان نبود اعتبارات است. همچنین برخی مشکلات اجتماعی در استان همجوار مانع پیشرفت پروژه می‌شود.
وی عنوان کرد: با 3 هزار میلیارد تومان که در سفر دوم رئیس جمهور به استان برای راه‌آهن در نظر گرفته شد به شرط تأمین اعتبارات این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
ربیعی تصریح کرد: با افتتاح راه‌آهن استان سالانه 5/3 میلیون تن بار و 700هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابه‌جا می‌شوند.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی است که به شبکه ریلی متصل نیست که اگر این امر محقق شود استان به شبکه ریلی متصل می‌شود و قطار از ایستگاه حسن‌آباد مبارکه به شهرکرد می‌آید و برمی‌گردد.

اتصال در سال 1403 
عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسب برای توسعه هر منطقه‌ای اهمیت دارد، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری شاهراه ارتباطی فلات مرکزی به سمت جنوب کشور و بندر امام(ره) است که فعالیت‌های خوبی در دهه‌های گذشته در حوزه راه‌های استان صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امیرقلی جعفری افزود: متأسفانه استان چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌هایی است که به شبکه ریلی کشور متصل نشده است، در واقع اتصال به شبکه ریلی، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی مردم فراهم می‌آورد.
وی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه - سفیددشت – شهرکرد تا سال 1403‌، بیان کرد: در بخش راه‌آهن پس از بخش آب، بیشترین اعتبارات استان در 2.5 سال گذشته قرار داده شده و طبق وعده کارفرما و مشاورین بخش راه‌آهن استان، امید است سال 1403 شاهد اتصال مسیر ریلی کشور به استان باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه