نقش شرف بر عقیق زرد

 با مشارکت هنرمندان مشهدی آیین حکاکی گروهی دعای شرف‌الشمس برگزار شد

نقش شرف بر عقیق زرد

آیین حکاکی گروهی دعای شرف‌الشمس عصر یکشنبه 19 فروردین 1403 با مشارکت هنرمندان مشهدی در مجموعه تاریخی فرهنگی مصلی مشهد برگزار شد.


مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما گفت: مراسم حکاکی دعای شرف‌الشمس روی نگین انگشتر با حضور بیش از 15 هنرمند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ یکشنبه 19 فروردین برگزار شد.
سیدجواد موسوی با بیان اینکه این آیین، اتفاقی نجومی است که دعایی در روز 19 فروردین و در ساعتی خاصی با آدابی ویژه پشت نگین انگشتر یا سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تراشیده می‌شود، اظهار کرد: در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی، روی نگین عقیق زردرنگ آن حرز یا دعای شرف‌الشمس حکاکی می‌شود. البته حکاکی این دعا اصول و قواعد خاصی دارد که حتماً باید رعایت شود تا نتیجه مطلوب از همراه داشتن این سنگ بدست بیاید و برای دارنده آن تأثیرگذار باشد.
وی متذکر شد: حکاکی شرف‌الشمس باید در تاریخ ۱۹ حمل انجام شود که از سالیان دور تاکنون آن را در روز ۱۹ فروردین دانسته‌اند و در تمامی این سال‌ها، حکاکی آن در روز ۱۹ فروردین انجام می‌شود.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: عده‌ای از منجمان و صاحبنظران در علم نجوم اعلام کرده‌اند به دلیل حرکت تقدیمی زمین، صورت فلکی حمل نسبت به نقطه اعتدال بهاری هر سال مقداری جابه‌جا شده و این موضوع موجب تغییر زمان پدیده شرف‌الشمس شده است.
موسوی گفت: در عرف و میان بزرگان بازار جواهرات و استادان حکاکی، تاریخ شرف‌الشمس ۱۹ فروردین در نظر گرفته شده و تمامی نگین‌های شرف‌الشمس موجود در بازار در تاریخ ۱۹فروردین حکاکی می‌شوند.
​​​​​​​
حکاکی شرف‌الشمس شرایطی دارد که باید رعایت شود
یکی از حکاکان شرف‌الشمس در مشهد به خبرنگار قدس خراسان گفت: کار من تراش سنگ و زیورآلات است و حکاکی را هم انجام می‌دهم. شرف‌الشمس یک سری اشکال رمزی است که در روز نوزدهم فروردین هر سال روی عقیق زردرنگ حکاکی می‌شود.
هادی مظفریان با بیان اینکه شرف‌الشمس برای رزق و روزی، مهر و محبت و دفع چشم‌زخم است، افزود: عقیق زرد که شرف‌الشمس روی آن حکاکی می‌شود، یا خراسانی است یا چینی. برخی معتقدند اگر روی عقیق نارنجی یمنی حکاکی شود، بهتر است.
وی بازار شرف‌الشمس را در مشهد عالی توصیف کرد و ادامه داد: مشتری شرف‌الشمس در ایران و شیعیان کشورهای عربی هستند. 
مظفریان در پاسخ به این پرسش که آیا همه شرف‌الشمس‌هایی که در بازار موجود است، در نوزدهم فروردین نوشته شده یا خیر، گفت: شرف‌الشمس باید توسط افراد مطمئن حکاکی شود چون برخی افراد در ماه‌ها و روزهای مختلف سال حکاکی شرف‌الشمس را انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: برخی افرادی که به ما مراجعه می‌کنند اصرار دارند باید این اشکال شرف‌الشمس به اسم خودشان حکاکی شود که البته این موضوع خیلی درست نیست؛ چراکه منبع موثقی برای این موضوع وجود ندارد و مهم این است شرف‌الشمس با حفظ شرایط در روز خودش یعنی 19 فروردین حکاکی شود تا برای فردی که از آن استفاده می‌کند، اثرات خوبی داشته باشد. حکاکی شرف‌الشمس شرایطی دارد که باید رعایت شود مثل اینکه شخص حکاک باید رو به قبله این کار را انجام دهد و با وضو باشد.
مظفریان 41 سال سن دارد و می‌گوید ۳۲ سال است کار تراش نگین و فیروزه تراشی را انجام می‌دهد و سال‌هاست در بازار 
امام رضا(ع) مشهد مشغول این کار است.

شرف‌الشمس چیست؟
همه ما بارها انگشتری را در دست افراد مختلف دیده‌‌ایم که سنگ عقیق زرد بزرگ در قسمت میانی آن قرار دارد؛ اما تا به‌ حال از خودتان پرسیده‌‌اید این انگشتر چیست و چرا افراد آن را به دست می‌‌کنند؟ برخی معتقدند رازهایی پشت انگشتر شرف‌الشمس نهفته که هر سال نوزدهم فروردین به حکاکی آن اختصاص داده می‌شود. بزرگان دین این انگشتر را با ارزش می‌‌دانند.
حک اشکال شرف‌الشمس روی عقیق توسط زائران و مجاوران مشهدالرضا(ع) برای دفع بلا و چشم‌زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها و افزایش رزق و روزی هر ساله در نوزدهمین روز فروردین انجام می‌شود.
بر اساس کتاب‌های دینی و روایات، شرف‌الشمس هنگامی است که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل باشد.
از روزگاران گذشته تاکنون در مشهد شمار زیادی معتقد به انجام آداب مذهبی همچون شرف‌الشمس بوده‌اند و اغلب آنان یک روز پیش از ۱۹ فروردین به بازاری در حوالی حرم مطهر رضوی مزین به نام حضرت رضا(ع) مراجعه کرده و برای رفع حاجت خود سفارش کار را به سنگ‌تراشان می‌دهند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه