بهار جاری در حرم رضوی

در آستانه فرا رسیدن سال نو خورشیدی صحن و سرای رضوی به گل آراسته شده است 

بهار جاری در حرم رضوی

غرق نور‌ و گل و زیبایی، این مواجهه‌ای بی‌مثال است که این روزها با تشرف به حرم‌ مطهر رضوی نصیب هر‌ زائری می‌شود. بهار در گوشه‌ گوشه‌ اماکن متبرکه به چشم می‌آید، اینجا خادمان حریم رضوی، حرم را به گل آراسته‌اند تا بوی بهار در فضای معنوی بارگاه منور رضوی بپیچد. 



باغبانان از چند روز پیش کار خود را آغاز‌ کرده‌اند‌ تا زینت‌بخش حرم مطهر رضوی بشوند آن‌‌ هم‌ با گل‌هایی که از راه دور و نزدیک توسط مردم و ارگان‌ها تأمین شده است، حالا حرم‌ زیبای امام‌ مهربانی‌ها با عطر و رنگ بهاری مهیای مراسم سال تحویل و حضور پررنگ زائران است.

زیبایی حرم منور رضوی با گل‌های اهدایی
این روزها خودروهای گل از دور و نزدیک به حرم مطهر رضوی می‌رسند و در اماکن متبرکه برای چیدمان و زیباسازی تخلیه می‌شوند. گل‌کاری حرم‌ این روزها در اولویت‌ کاری مدیریت رفاه زائران حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. «محمدرضا سبزعلی» توضیح می‌دهد: با توجه به اهمیت گل‌آرایی فضای حرم‌ مطهر و ایجاد فضایی در شأن صاحب این بارگاه و زائرانی که مشرف می‌شوند، تأمین و کاشت گل در حرم مطهر از دو هفته پیش آغاز شده است. 
او ادامه می‌دهد: یکی از ضروریات برای گل‌آرایی حرم مطهر در آستانه سال نو، تأمین گل است. در این خصوص مکاتباتی با نذرکنندگان گل‌وگیاه که همیشه با ما در ارتباط هستند داشته‌ایم. از طرفی هماهنگی‌هایی با شهرداری‌های تهران و مشهد داشته‌ایم تا اقدام لازم‌ برای تأمین گل برای زیباسازی حرم مطهر رضوی انجام شود. 
با پیگیری‌های انجام‌ گرفته، حدود ۱۵۰ هزار بوته گل در آستانه تحویل سال ۱۴۰۳ زینت‌بخش حرم مطهر رضوی خواهند شد‌. سبز‌علی با اشاره به این موضوع می‌گوید: گل‌های استفاده شده از جمله گل‌های شب‌بو، همیشه بهار و بنفشه خواهند بود. همچنین درختچه‌های کاج، یاس هلندی و گل‌های آپارتمانی تهیه شده که در فضاهای مختلف به کار گرفته خواهد شد.

فرش گلی به طراوت بهار و زیبایی رمضان
اگر این روزها توفیق حضور در صحن پیامبر اعظم(ص) را داشته باشید، متوجه کار بی‌وقفه باغبان‌ها در هسته مرکزی این صحن می‌شوید. جایی که نیروهای فضای سبز مشغول خلق یک المان زیبای گل هستند، المانی بهاری که «فرش گل» نام دارد و در آستانه شروع سال جدید رونمایی خواهد شد. محمدرضا سبزعلی توضیح می‌دهد: فرش گل حرم مطهر رضوی در فضایی به مساحت ۴۵۰ متر‌مربع ایجاد خواهد شد. این المان بهاری که روی داربست اجرا می‌شود، یک فرش گل زیباست که با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن طراحی شده است. 
مدیر رفاه زائران حرم مطهر رضوی اضافه می‌کند: قسمت پایینی این فرش با گل‌های بهاره زیباسازی می‌شود، در پایین آن‌ هم سفره هفت‌سین رونمایی شده و بر بالای آن رحل قرآن که نماد ماه مبارک است ایجاد خواهد شد. 
علاوه بر تک‌المان گلی که در صحن پیامبر اعظم(ص) نصب می‌شود یک نماد گل هم در پارکینگ خدام و با نام حضرت رضا(ع) جانمایی می‌شود. 

باغ گلی به وسعت حرم منور رضوی
علاوه بر المان‌های گل، به هر فضایی که در حرم مطهر بروید می‌توانید بوی گل را استشمام کنید. سبزعلی توضیح می‌دهد: ضلع‌های مختلف صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، باب‌السلام، کوثر، غدیر و امام حسن(ع) هم با سبدهای گل بهاری آراسته شده‌اند و ‌تلاش شده بر اساس ظرفیت‌ها و فضاهای موجود تجمعات کوچک و بزرگ گل برای حال خوب زائران ایجاد شود. 
این پایان گل‌کاری حرم مطهر رضوی نیست، بلکه بوی بهار در سایر اماکن متبرکه هم‌ جاری خواهد شد، سبزعلی تشریح می‌کند: برنامه‌ریزی شده که برای لحظه تحویل سال‌ و برنامه ویژه حرم مطهر در این لحظات، تلویزیون‌های بزرگی نصب شود. همکاران ما فضای مقابل این تلویزیون‌ها را گل‌کاری خواهند کرد، همچنین فضای حوض‌ها و آب‌نماها در صحن‌های آزادی و گوهرشاد گل‌آرایی خواهند شد تا زیبایی‌ها مقابل دیدگان زائران ایجاد شود.
پای گل و گلدان‌های بهاره به دفاتر امانات و گم‌شدگان و... هم باز خواهد شد، سبزعلی می‌گوید: سعی کرده‌ایم تمام فضاهایی که زائران‌ تردد دارند زیباسازی‌ و گل‌آرایی شود تا در تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، فضایی در شأن زائران فراهم شود. 

استقبال در زائرسراها با گل‌های بهاری
مدیریت رفاه زائران حرم مطهر رضوی، تدارک ویژه‌ای هم برای مراسم تحویل سال و سایر مراسم این ایام دارد. سبزعلی توضیح می‌دهد: برای این مراسم ویژه و سایر برنامه‌ها، فضای خاصی طراحی و اجرا شده است، همکاران فضای سبز ما این فضا را برای برنامه‌های مختلف گل‌آرایی می‌کنند تا بینندگانی که از راه دور هم این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند، شاهد فضایی زیبا باشند. 
گل‌کاری فضاهای تحت ‌مدیریت حرم مطهر رضوی، از صحن و اماکن متبرکه هم در این ایام فراتر خواهد رفت، به این ترتیب که ورودی ‌‌و خروجی‌های زیرگذر حرم مطهر رضوی و باغچه‌های این فضاها با گل‌های فصلی آراسته خواهند شد. همچنین زائرسراهای آستان قدس رضوی که در این روزها میزبان زائران زیادی خواهند بود، گل‌آرایی می‌شوند تا استقبال شایسته‌ای از زائران حضرت صورت بگیرد. 
محمدرضا سبز‌علی در خصوص بازپیرایی و حفظ گل‌آرایی حرم مطهر رضوی‌ افزود: تلاش ما و همکارانمان بر این است نظارت کاملی بر باغچه‌ها و گلدان‌های نصب شده داشته باشیم تا بتوانیم این فضای زیبا را تا عید سعید فطر حفظ کنیم تا زائران بیشتری از این زیبایی و طراوت بهاری بهره‌مند شوند.

خبرنگار: زهرا زنگنه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه