رونمایی از چهل و هشتمین جلد کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»

با حضور حضرات آیات سبحانی و سیدان و حجت‌الاسلام والمسلمین مروی انجام شد

رونمایی از چهل و هشتمین جلد کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»


چهل و هشتمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سربلاغته» در آیین افتتاح دارالتفسیر شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی با حضور مرجع عالیقدر آیت‌‌الله جعفر سبحانی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان؛ استاد برجسته حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی در محل مقبره مفسر بزرگ قرآن و صاحب تفسیر مجمع البیان علامه شیخ طبرسی در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.
این مجموعه ارزشمند در پنج محور در حال تدوین است. در نخستین اقدام، آمار هر مدخل و واژه‌ای که در قرآن آمده در ابتدای هر مدخل ذکر شده است، پس از آن مرحله گردآوری نصوص لغوی است که از خلیل بن احمد العین آغاز شده و تا «التحقیق» که از منابع جدید بوده نقل شده است، مرحله سوم نظرات هر یک از مفسران در ذیل آن آیه شریفه گردآوری و از متقدمین آغاز و تا متأخرین ادامه دارد.
مرحله چهارم، تجزیه و تحلیل منابع لغوی است. این تجزیه و تحلیل در قالب اصول لغوی انجام می‌شود که این امر را از ابتدا تاکنون ابوعلی نجفی معروف به ناصرالعمرانی بر عهده دارد و مرحله پنجم استعمال قرآنی است که در زمان حیات مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده، ایشان مسئولیتش را بر عهده داشت و پس از درگذشت ایشان شاگردان ایشان این کار را انجام می‌دهند. این اثر تا جلد 75 ادامه دارد. چهل و هشتمین جلد از این اثر ارزشمند با حرف «ض» پایان می‌پذیرد و جلدهای49، 50 و 51 نیز تا حرف «ط» را به خود اختصاص می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه