به ارتکند که رفتید  به این مکان‌ها هم سر بزنید!

به ارتکند که رفتید  به این مکان‌ها هم سر بزنید!

اگر گذرتان به ارتکند افتاد، به دیگر جاذبه‌های کلات و آن حوالی هم حتماً سر بزنید. 


آبشار قره‌سو که در بخش جنوبی کلات واقع شده ازجمله جاذبه‌های دیدنی کلات است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر سفر به ارتکند و آبشار آن برایتان دلچسب بوده، بی‌شک آبشار قره‌سو نیز می‌تواند برایتان جذاب باشد. آب و هوای خنک این منطقه به‌خصوص در فصل گرما می‌تواند  آبشار قره‌سو را به بهترین مقصد گردشگری شما در تابستان تبدیل کند.
قصر خورشید یا کاخ کلات، جاذبه‌ای تاریخی در کلات است که حال و هوایی متفاوت با آبشار ارتکند، اما به همان اندازه جذاب است. این کاخ به دستور نادرشاه افشار و توسط هندی‌ها ساخته شده و معماری آن کم‌نظیر است. کاخ خورشید حدود 150 کیلومتر از مشهد فاصله دارد و درست در وسط یک باغ واقع شده است. زیرزمین این کاخ در گذشته محل نگهداری گنجینه‌ها و اسرای جنگی بوده است. طبقه فوقانی آن نیز استوانه‌ای شکل و شامل 66 نیم ستون سنگی است. 
در طبقه میانی این بنای تاریخی نیز می‌توانید تزئینات دیدنی و زیبای تالار و اتاق‌های کاخ را تماشا کنید. لازم به ذکر است بازدید از این بنای تاریخی رایگان نیست و باید مبلغی را به عنوان ورودی بپردازید.
در بخش ورودی کلات نیز کتیبه نادری قرار گرفته که تماشای آن خالی از لطف نیست. گفته می‌شود روی این کتیبه قدیمی اشعاری به زبان فارسی و ترکی در مدح نادرشاه حکاکی شده و پس از گذشت سال‌ها، با کمترین تغییرات در دل کوه باقی مانده است.
در نزدیکی روستای ارتکند، روستای سررود واقع شده که از دیگر مناطق ییلاقی کلات است و بازدید از آن خالی از لطف نیست. آنچه بیش از هر چیز دیگر درمورد این روستا خودنمایی می‌کند، قدمت و تاریخچه جذاب آن است. درهنگام ورود به روستا حفره‌هایی کوچک و بزرگ در دل کوه به چشم می‌خورد که محلی‌ها به آن سوراخه می‌گویند و به خانه گبرها معروف است.

در هنگام سفر به ارتکند کجا اقامت کنیم؟
اگر مقصد سفرتان ارتکند است، نگران محل اقامت و استراحت خود نباشید. علاوه بر اردوگاه و مجتمع گردشگری کامل و جامعی که در 3کیلومتری آبشار قرار دارد و بیشتر نیازهای گردشگران را تأمین می‌کند، داخل محیط روستا نیز می‌توانید از اقامتگاه‌هایی که زیر نظر اداره میرات فرهنگی و گردشگری منطقه اداره می‌شوند، استفاده کنید. در حال حاضر 10 واحد اقامتی در روستا وجود دارد که به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند، بنابراین اگر قصد دارید چند روزی را در این منطقه بمانید می‌توانید در این اقامتگاه‌های محلی ساکن شوید. از طرفی فضای اردوگاه و امکانات رفاهی آن نیز برای اقامت‌های کوتاه‌مدت شما کاملاً مناسب است و نیازهای شما را تا حد زیادی برطرف می‌کند. 

ارتکند در چه فصلی تماشایی است؟
مثل خیلی از مناطق گردشگری، ارتکند نیز در بهار از هر زمان دیگری زیباتر است. آب و هوای آن بسیار دلچسب و محیط آن کاملاً سرسبز است. اگر اردیبهشت به ارتکند سفر کنید، خاطره‌ای فراموش نشدنی از این سفر به همراه خواهید برد. 
البته پاییزهای ارتکند نیز به لحاظ بصری زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای دارد. آسمان پاک و برگ‌های نارنجی و زرد درختان منطقه جاذبه‌ای کم‌نظیر خواهند ساخت که توصیه می‌کنیم با پوشیدن لباس‌های گرم و مناسب از آن دیدن کنید و لذت ببرید. البته حتماً پیش از آغاز سفرتان به‌خصوص در پاییز، از شرایط جوی و آب و هوا اطمینان حاصل کنید. 
با عبور از روزهای آغازین پاییز و نزدیک شدن به زمستان، هوای این منطقه نیز سردتر می‌شود و رفته رفته مسافران کمتری به آن سر می‌زنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه