یکپارچه‌سازی آموزش در مدارس فوتبال

همزمان با شروع تابستان

یکپارچه‌سازی آموزش در مدارس فوتبال

هر سال با شروع تابستان و تعطیلی مدارس بسیاری از خانواده‌ها درگیر پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان می‌شوند. هرچند برنامه‌ریزی خانواده‌ها با توجه به وقت و هزینه‌ای که در نظر دارند متفاوت است، اما در نهایت آنچه که برای همه اهمیت دارد، کیفیت و اهدافی است که در طول کلاس‌ها برای آموزش به بچه‌ها در نظر گرفته می‌شود.


بی شک کلاس‌های آموزشی در رشته‌های ورزشی از جمله مواردی است که در صدر درخواست خانواده‌ها برای اوقات فراغت فرزندان مدنظر قرار می گیرد. در این بین فوتبال بیشترین سهم از تقاضا‌ها را دارد. مراجعه به مدارس فوتبال در این وقت از سال رشد قابل ملاحظه‌ای دارد و به قولی بهار این مدارس در تابستان اتفاق می‌افتد. همه واقفیم  و می‌دانیم میزان نارضایتی والدین و فرزندانشان از نحوه فعالیت و آموزش مدارس فوتبال همیشه بالا بوده، اما آنچه که نباید فراموش کرد این است که با برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و بیشتر می توان از میزان نارضایتی‌ها کاست.
به نظر می‌رسد یکپارچه‌سازی نحوه فعالیت، کیفیت و کمیت آموزش مدارس فوتبال نخستین قدم برای رسیدن به آموزش بهتر ومطلوب تر رده‌های پایه درمدارس فوتبال باشد. موضوعی که به گفته محسن حیدری دبیرهیئت فوتبال خراسان رضوی قرار است در خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور اجرایی شود و می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.
در نگاه اول همسان‌سازی آموزش در مدارس و آماده‌سازی خوراک آموزشی در قالب طرح درس و کتاب موضوعی کاملاً واقع گرایانه است که البته رسیدن به این هدف می تواند نظام آموزشی و آینده فوتبال استان و کشور را متحول سازد اما مواردی هم هست که قطعاً یادآوری آن‌ها می تواند به بهبود شرایط در صورت اجرایی شدن موضوعات مطرح شده، کمک کند.
ابتدایی‌ترین اقدامی که بایستی مدنظر قرار بگیرد همان اقدام نشده همیشگی است. شناسایی مدارس فوتبال بدون مجوز و خارج کردن آن‌ها از گردونه درآمدزایی صرف. همین یک قدم یعنی پیمودن نیمی از راه. وقتی مدارس غیر مجاز نباشند همه چیزقانونی می‌شود و نظارت کامل‌تر صورت می‌گیرد. حواشی کمتر می‌شود و اعتماد خانواده‌ها بیشتر.
قدم بعدی ستاره‌دار کردن مدارس مجوزدار فعال است. زمانی که مدارس براساس امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، سطح‌بندی شوند، قطعاً می‌شود راهنمای آموزشی خاص هر مدرسه فوتبال را بر اساس زیرساخت‌ها برای آن در نظر گرفت و نظارت را نیز برهمان مبنا انجام داد. این مبحث چنانچه اجرایی شود، تکلیف هرکسی با خودش مشخص است.
دسته بندی مربیان مقوله بعدی است که قطعاً از ضروریات موضوع همسان‌سازی آموزش در مدارس فوتبال است. اینکه مربیان براساس دانش و مدرکی که دارند درجه بندی شوند دیگر هیچ مربی نابلدی اجازه نخواهد داشت وارد چرخه آموزشی غلطی که اکنون براساس روابط انتخاب می‌شوند بشود و مدرسه‌ای که ستاره‌دار است و امکانات بیشتری دارد مربیان کارآزموده تری خواهد داشت تا مدرسه‌ای که در سطوح پایین‌تر قرار گرفته است. با این حال بحث همسان سازی آموزش و ارائه سرفصل‌ها برای مدارس فوتبال را باید قدمی مؤثر در راه تغییر نگرش به کارکردهای مدارس فوتبال دانست و تشکیل جلسه با اساتید فن و پیشکسوتان این حوزه را به فال نیک گرفت.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه