پلان‌های امام رضایی

نگاهی به آثار نمایشی ساخته‌شده طی دو سال گذشته در حرم مطهر رضوی

پلان‌های امام رضایی

هنر و تولیدات هنری از گذشته تاکنون نقش پررنگی در آستان قدسی حضرت(ع) داشته است. بی‌شک استفاده از زبان فیلم و سریال در انتقال مفاهیم اهل بیت(ع) به نسل جدید نیز تأثیر شگرفی خواهد داشت.


​​​​​​​با توجه به ظرفیت‌های این ابزار ارزشمند، آستان قدس رضوی نیز به عنوان یک مجموعه معنوی و فرهنگی در این سال‌ها از این ظرفیت بی‌بدیل در ترویج فرهنگ رضوی و امام رضایی غافل نمانده است. تا جایی که در سال ۱۳۹۹ حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت معزز آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از مدیران رسانه ملی گفت: «اولویت برنامه‌های فعلی آستان قدس توجه به مسائل فرهنگی و معرفتی است». 
در این راستا در سال 1398 آستان قدس رضوی تفاهم‌نامه همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف همکاری و تعامل در حوزه‌های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی امضا می‌کند. در انعقاد این تفاهم‌نامه بر همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی در راستای ترویج فرهنگ و سیره رضوی تأکید شده بود. 
همچنین از دیرباز کارگردانان سینمای ایران با افتخار به فیلم‌سازی درباره حضرت رضا(ع) و ارتباط قلبی مردم با ایشان پرداخته‌اند که این امر همیشه مورد حمایت و مساعدت آستان قدس رضوی و مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. 
از جمله آثار تولید شده در حرم مطهر رضوی در این سال‌ها می‌توان به فیلم‌های «هر شب تنهایی»، «کیمیا»، «شب»، «در انتظار معجزه»، «بدون قرار قبلی» و سریال‌هایی همچون «بچه زرنگ»، «نوروز رنگی»، «شفایافتگان» و «بچه مهندس» اشاره کرد.
در میان کارگردان‌های مطرح سینمای ایران که بیشترین همکاری را با آستان قدس رضوی داشتند می‌توان از رسول صدرعاملی، مجید مجیدی، حمید نعمت‌الله، مهدی کرم‌پور و... یاد کرد که صدرعاملی در این فهرست بیشترین آثار تولیدی در حرم مطهر را دارد. 

پیشقدم ساخت فیلم در حرم
در ادامه درباره جزئیات همکاری آستان قدس رضوی با سینماگران با «سیدمحمدرضا موسوی‌کیا» مدیر رسانه‌های صوتی و تصویری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
موسوی‌کیا با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد ساخت فیلم در حرم، آستان قدس رضوی پیشقدم بوده است، اظهار کرد: تولیت معزز آستان قدس رضوی نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارند و همین امر موجب افزایش سطح کار سینمایی در حرم مطهر شده است. در حال حاضر آستان قدس رضوی پیشقدم تولید آثار فاخر است و حمایت معنوی لازم در بحث فیلم‌نامه و مشارکت در تولید انجام می‌پذیرد. همچنین ما بر استفاده از هنرمندان بومی در آثار تولیدیمان تأکید داریم.
وی درباره همکاری‌های دو سال اخیر آستان قدس رضوی با فیلمسازان گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به مدت دو هفته، سریال «بچه مهندس ۴» به مدت دو هفته، سریال «نوروز رنگی» به مدت یک ماه، سریال «بچه زرنگ» به مدت ۲۰ جلسه و سریال شفایافتگان به مدت دو ماه در حرم مطهر رضوی با حضور بازیگران و عوامل تصویربرداری شدند.
وی افزود: حدود ۱۵ عنوان مستند فاخر از جمله «آستان جانان»، «تجلی» و هفت عنوان نماهنگ فاخر به نام‌های «قرعه»، «حس هشتم»، «پناه» و... نیز در دو سال اخیر در حرم مطهر امام رضا(ع) ضبط شده است.
موسوی‌کیا درباره محدودیت‌های تصویربرداری سینماگران در حرم رضوی بیان کرد: محدودیت خاصی برای فیلمسازان نداریم، اولویت اصلی ما آرامش زائر و رعایت شئونات اسلامی در حرم مطهر است. تنها محدودیت ما این است که مزاحم زائر و زیارتش نشویم. در سایر موارد بهترین همکاری از جانب آستان قدس رضوی با فیلمسازان انجام می‌گیرد. وی در پایان گفت: ان‌شاءالله روند ساخت فیلم، سریال و به خصوص نماهنگ، فیلم کوتاه و مستند در حرم مطهر رضوی ادامه‌دار خواهد بود. راه‌اندازی مرکز مستند رضوی از برنامه‌های در حال اجرای ماست و با تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی، حمایت از مستندسازان و فیلمسازان جوان و انقلابی در دستور کار ما قرار دارد.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه